Course: Methodology of Didactics of Physics

» List of faculties » PRF » KEF
Course title Methodology of Didactics of Physics
Course code KEF/PGMD
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Doctoral
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 5
Language of instruction Czech, English
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Holubová Renata, RNDr. CSc.
Course content
<ul> <li> Historical development of physical education <li> Theoretical conceptions of didactics of physics <li> Scientific system of physics and its transformation to the didactical system <li> Theoretical and empirical methods of didactics of physics <li> System of aims of physical education and their taxonomy <li> Competence and standards in the physical education <li> Teaching process of physics and its evaluation <li> Current problems and perspectives of didactics of physics <li> Information sources in the field of the physical education <li> International comparison of didactic systems of physics <li> Projection of teaching <li> Interdisciplinary and inter-subject relations of physics <li> Integrated teaching of scientific disciplines </ul>

Learning activities and teaching methods
Lecture
Learning outcomes
Theoretical conceptions of didactics of physics. Scientific system of physics and its transformation to the didactical system
Evaluation Evaluate the particular methods and principles, explain the aspects and results concerning the given issue, integrate the knowledge, predict the solutions, evaluate the results and outcomes.
Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Mark

&lt;ul&gt; &lt;li&gt; Knowledge within the scope of the course topics (examination) &lt;/ul&gt;
Recommended literature
  • Časopis Matematika - fyzika - informatika.
  • Brockmeyerová-Fenclová, J., Čapek, V., Kotásek, J. (2000). Oborové didaktiky jako samostatné vědecké disciplíny. Pedagogika, č. 1, s. 23-37.
  • Fenclová, J. a kol. (1984). K perspektivám fyzikálního vzdělání v didaktickém systému přírodních věd. Praha: Academia.
  • Fenclová, J. (1982). Úvod do teorie a metodologie didaktiky fyziky. Praha: SPN.
  • Lepil, O. (2008). K vývoji didaktiky fyziky. MFI 18, č. 2, s. 82-92.
  • Lepil, O. (1980). Příspěvek k teorii cílů fyzikálního vzdělávání. In: Acta UPOL, Fac. Rer. Nat. tom. 65. Olomouc: UP.
  • Lepil, O. (1981). Příspěvek k teorii didaktických systémů učiva. In: Acta UPOL Fac. Rer. Nat., tom. 69, s. 213. Olomouc: UP.
  • Lepil, O., Svoboda, E. (2007). Příručka pro učitele fyziky na střední škole. Prometheus, Praha.
  • Lepil, O. (2007). Vývoj fyzikálního vzdělávání na střední škole. Acta Didactica, 1, č. 2, s. 33-52.
  • Nezvalová, D. (ed). (2004). Kompetence a standardy ve fyzikálním vzdělávání učitele a žáka, sborník z konference. Olomouc: UP.
  • Trna, J. (2007). PCK a didaktika fyziky. Acta Didactica, 1, č. 2, s. 53-60.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester