Vyučující
|
-
Vrba Vlastimil, Mgr. Ph.D.
-
Holubová Renata, RNDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Učivo navazuje na znalosti získané v předmětech Proseminář z matematiky a Doplňkový seminář ke studiu fyziky 1. Obsah semináře: Parciální derivace a její využití při výpočtu nejistoty měření. Zpracování dat fyzikálních měření. Diferenciální rovnice (se separovatelnými proměnnými, lineární dif. rce, Bernoulliho rce, Lagrangeova a Clairautova rce, lin. dif. rce s konst. koeficienty). Oscilátory (různé typy) - úlohy vedoucí k řešení obyč. dif. rce druhého řádu s konst. koef. Úlohy vedoucí k řešení obyč. dif. rce prvního řádu. Odvození Keplerových zákonů. Výpočty momentů setrvačnosti. Rozměrová analýza. Fyzikální úlohy řešené s využitím diferenciálního a integrálního počtu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 4 hodiny za semestr
|
Výstupy z učení
|
Kurz navazuje v první části rozšířením matematických znalostí diferenciálního a integrálního počtu na úvodní kurz DSF1. Ve druhé části se seminář zaměřuje na fyzikální aplikace matematického aparátu zejména s ohledem na jejich využitelnost ve středoškolské fyzice z pohledu učitele, který by měl mít obecnější povědomí o řešení fyzikálních problémů než je předmětem obsahu učebnic pro žáky.
Znalosti v rozsahu probírané látky.
|
Předpoklady
|
Zdárně ukončený seminář DSF1.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Didaktický test, Písemný test
Aktivní účast na semináři (max. 2 nepřítomnosti), vypracování domácích úloh, úspěšné absolvování všech písemných testů a schopnost samostatného řešení problémů.
|
Doporučená literatura
|
-
Benda, P. a kol. (1988). Sbírka maturitních příkladů z matematiky. SPN, Praha.
-
Kružík, M. (1969). Sbírka úloh z fyziky pro žáky středních škol. SPN Praha.
-
Polák, J. (1998). Přehled středoškolské matematiky. Prometheus, Praha.
|