Předmět: Cvičení ke školní didaktice - Kurikulum

» Seznam fakult » PRF » KEF
Název předmětu Cvičení ke školní didaktice - Kurikulum
Kód předmětu KEF/CSDK
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Slezáková Jana, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět obsahově přímo navazuje na Školní didaktiku a prohlubuje základní trendy v oblasti didaktické přípravy učitelů přírodovědných předmětů. V rámci výuky předmětu jsou uvedeny aktuální trendy ve vzdělávání, vývojový stav. Obsahová náplň předmětu klade důraz na konstruktivismus a na integrovanou výuku přírodovědných předmětů. Studenti budou seznámeni s aktuálními trendy kurikulární politiky, revizemi RVP ZV a RVP G, problematikou rozvoje gramotností v rámci vzdělávání v 21. století. Bude zdůrazněna též funkce učitele v 21. století a jeho role v edukačním procesu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Předmět je zaměřen prakticky. Pozornost je věnována základním didaktickým kategoriím a vytvářením dovedností budoucích učitelů.
Předmět zaměřený na získání praktických dovedností, dokázat propojit teorii se vzdělávacími potřebami žáků v 21. století. Porozumět základním pojmům obecné didaktiky.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Student/ka si vybere na začátku semestru jednu z nabízených úloh. V průběhu semestru téma zpracovává a ve stanoveném termínu výsledky své práce prezentuje (délka prezentace je 30 minut). V případě, že student/ka stanovený termín nedodrží, požádá o náhradní termín.
Doporučená literatura
  • Auger, M., T. - Boucharlat, Ch. (2005). Učitel a problémový žák. Praha.
  • Čapek, R. (2015). Moderní didaktika. Praha: Grada.
  • Holubová, R. (2007). Výzkum prekonceptů. Vydavatelství UP v Olomouci.
  • Janík, T. (2016). Kvalita (ve) vzdělávání. Praha, Munipress.
  • Kalhous, Z., Obst, O. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.
  • Kličková, M. (1989). Problémové vyučování ve školní praxi. Praha, SPN.
  • Kolář, Z., Šikulová, R. (2005). Hodnocení žáků. Grada.
  • Kyriacou, Ch. (2004). Klíčové dovednosti učitele. Praha.
  • Maňák, J., & Švec, V. (2003). Výukové metody. Brno: Paido.
  • Nezvalová, D. (2009). Assessing Science for Understanding-constructivist approach. VUP Olomouc.
  • Pasch, M. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha.
  • Petty, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.
  • Průcha, J. (1997). Moderní pedagogika. Praha, Portál.
  • Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha, Grada.
  • Vališová, A., Kasíková, H. (2011). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.
  • ZORMANOVÁ, L. (2014). Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství deskriptivní geometrie pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství geologie a ochrany životního prostředí pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství matematiky pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství chemie pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství biologie a environmentální výchovy pro střední školy maior (2021) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství fyziky pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství geografie pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní