Vyučující
|
-
Kubínek Roman, doc. RNDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Radioaktivita přirozená a umělá, charakteristika ionizujícího záření. Druhy radioaktivní přeměny. Interakce ionizujícího záření s hmotou. Biologické účinky ionizujícího záření. Ochrana před ionizujícím zářením. Detekce ionizujícího záření. Využití ionizujícího záření v léčbě a diagnostice. Optické záření. Vlastnosti záření. Zdroje a detektory optického záření. Optické metody a přístrojová technika. Viditelné světlo. Teorie barevného vidění. Adaptace na světlo a tmu. Oko a oční vady. Ultrafialové a infračervené záření. Využití tepelné energie v medicíně. Biofyzika termoregulace. Biofyzika buňky. Elektrický proud. Elektrické vlastnosti tkání a orgánů. Vedení elektrického proudu tkáněmi. Klidový membránový potenciál, Akční potenciál Bioelektrické projevy a využití akčních potenciálů v diagnostice. Elektrodiagnostické metody (EKG, EEG, EMG?) Akustika. Základní pojmy. Fyziologická akustika. Sluchový orgán. Audiometrie. Účinky hluku na organizmus. Infrazvuk. Ultrazvuk. Generování ultrazvuku. Biologické účinky ultrazvuku. Diagnostické využití ultrazvuku. Terapeutické využití ultrazvuku. Úvod do nukleární medicíny. Definice oboru. Radiofarmaka. Radionuklidové diagnostické metody. Detekční technika v nukleární medicíně. Princip scintilačního detektoru. Přístroje pro osobní a ochrannou dozimetrii. Možnosti použití gamakamery, PET, SPECT. Úvod do radiologie. Rentgenové záření, brzdné a charakteristické rentgenové záření. Detekce rentgenového záření, kontrastní látky. CT, NMR.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je určen pro studenty, kteří mají získat či zopakovat základní pojmy spojené s aplikacemi fyziky v biologie či lékařských vědách. Budou-li se zabývat aplikacemi nanočástic ve zobrazovacích metodách či cílené terapii, je třeba, aby se orientovali právě v pojmech na úrovni struktury buňky i ve zobrazovacích metodách.
Získání přehledu o interdisciplinárním charakteru bio-fyziky a schopnosti orientace v aplikacích fyziky v biologii a biomedicíně
|
Předpoklady
|
Středoškolské znalosti fyziky, biologie a chemie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Seminární práce
Znalosti v rozsahu přšdnášené látky.
|
Doporučená literatura
|
-
Hálek, J. a kol. (1996). Biofyzika pro bakaláře. Olomouc: Vydavatelství UP.
-
Hrazdira, I. (1996). Biofyzika. Praha: UK.
-
Hrazdira, I., Mornstein, V., Bourek, A., Škorpíková, J., & Mornstein, V. (2007). Fundamentals of biophysics and medical technology. Brno: Masarykova univerzita.
-
Kala, M.; Kubínek, R. (2000). Nemocnice aneb rukověť zvídavého pacienta. Rubico Olomouc.
|