Předmět: Akční výzkum a reflektivní techniky v práci učitele

» Seznam fakult » PRF » KEF
Název předmětu Akční výzkum a reflektivní techniky v práci učitele
Kód předmětu KEF/AV
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Slezáková Jana, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Prekoncepty a subjektivní teorie budoucího učitele. Reflexe a sebereflexe. Akční výzkum, definice, charakteristika a cíle akčního výzkumu. Rozdíly mezi akčním výzkumem a jinými typy výzkumu. Aplikace akčního výzkumu - vhodná témata a prostředí. Organizace akčního výzkumu. Plán akčního výzkumu. Metody akčního výzkumu. Analýza a interpretace dat, závěrečná zpráva. Tvorba modelových příkladů akčního výzkumu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Předmět poskytuje studentům informace o základních pojmech a teoriích v oblasti reflexe a akčního výzkumu v profesní přípravě budoucího učitele.
Definovat a objasnit základní pojmy akčního výzkumu. Charakterizovat jednotlivé typy akčního výzkumu. Realizovat akční výzkum.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Student/ka si vybere na začátku semestru jednu z nabízených úloh. V průběhu semestru téma zpracovává. Ve stanoveném termínu výsledky své práce prezentuje v délce 15 minut. Současně řídí diskusi k tomuto tématu.
Doporučená literatura
  • Calhoun. (1993). Action Research: Three Approaches. Educational Research, 51(2), s. 62-65.
  • Kemmis, S. (1983). Action research. In: Husen, T., Postlethwaite, T. (Eds). International Encyclopaedia of Education: Research and Studies, Oxford: Pergamon.
  • Korthagen, F. A. J. (1992). Techniques for stimulating reflection in teacher education. Teaching and Teacher Education 8, (3), p. 265-274.
  • Sagor, R. (1992). How to conduct collaborative action research. Alexandria, V.A.: Association for supervision and Curriculum Development.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství deskriptivní geometrie pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství geologie a ochrany životního prostředí pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství matematiky pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství chemie pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství biologie a environmentální výchovy pro střední školy maior (2021) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství fyziky pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství geografie pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní