Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Stárnutí a délka života. Stárnutí a délka života. Evoluce stárnutí. Teorie stárnutí. Stárnutí na úrovni biomolekul. Stárnutí na úrovni buněk. Buněčná senescence. Stárnutí na úrovni tkání a orgánů. Stress. Poškození a jeho reparace. Hormesis. Nemoci stáří. Biomarkery stárnutí. Intervence proti stárnutí. Genetika dlouhověkosti. Syndromy předčasného stárnutí Stárnutí populací. Modelové organismy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Stárnutí a délka života. Definice. Teorie stárnutí. Evoluce stárnutí.
Schopnost popsat a vysvětlit změny probíhající v průběhu stárnutí na úrovni molekul/buněk/tkání/orgánů/organismů/populací.
|
Předpoklady
|
Vhodné až po absolvování úvodního kurzu biochemie a molekulární biologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
Zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
Edward J. Masoro, Steven N. Austad (eds.). (2010). Handbook of the Biology of Aging. Academic Press.
-
Nicolas Musi a Peter Hornsby (eds.). (2015). Handbook of the Biology of Aging 8th Edition.. Academic Press (2015).
-
Robert Arking. (2019). Biology of Longevity and Aging - pathways and prospects.. Oxford university press (2019).
-
Suresh Rattan. (2009). Biogerontology - Compendium to accompany a lecture course on the biology of ageing.
-
Suresh Rattan, Peter Kristensen, Brian F. C. Clark (eds.). (2006). Understanding and Modulating Aging. Annals of the New York Academy of Sciences.
|