Vyučující
|
-
Špundová Martina, doc. RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Světlo - základní pojmy, jevy, charakteristiky, zdroje, detektory. 2. Význam světla pro růst a vývoj rostlin - fotosyntéza, fotosyntetické pigmenty, signální role světla, fotoreceptory. 3. Světlo jako faktor (spolu)určující podobu a strukturu rostlin a listů - fotomorfogeneze, světlo v porostu, světlem řízené pohyby, detekce světla v kořenech. 4. Vliv ultrafialového záření na rostliny. 5. Optické vlastnosti listů - povrch, vnitřní struktura a složení. Odrazivost, propustnost, absorbance, absorptance. Optické indexy. 6. Chlorofylová fluorescence - definice, měření, parametry. 7. Ultraslabá fotonová emise. 8. Změny optických a fluorescenčních parametrů rostlin při působení stresových faktorů, fenotypizace, remote sensing.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Vysvětlení pojmů a principů důležitých pro pochopení významu světla pro růst a vývoj rostlin. Popis optických vlastností listů v kontextu rostlinné fyziologie, využití jejich změn ke studiu a detekci stresu rostlin.
Předmět zaměřený na získání znalostí. Definovat hlavní pojmy, popsat hlavní přístupy, prokázat teoretické znalosti pro řešení modelových problémů.
|
Předpoklady
|
základní znalosti optiky a rostlinné fyziologie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
Znalosti a pochopení problematiky v rozsahu kurzu.
|
Doporučená literatura
|
-
Časopisecká literatura, separáty publikací.
-
Masinovskij, Z., Věchet, B. (1986). Evoluční aspekty fotobiologie. Academie, Praha.
-
Pavlová, L. (1996). Fotomorfogeneze. Univerzita Karlova Praha.
-
Rvačev, V. P. (1978). Metody optiky svetorassejivajuščich sred v fizike i biologii. Izd. BGU.
-
Seidlová, F., Šetlík, I. (1998). Fyziologie rostlin. Biologická fakulta Jihočeské univerzity.
-
Šesták, Z. (1985). Photosynthgesis during leaf development. Academia, Praha.
|