Vyučující
|
-
Ilík Petr, prof. RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Redoxní potenciál přenašečů elektronů v biologických systémech. Zavedení chemického potenciálu. Změna Gibbsovy energie při chemické reakci. Přeměna chemické energie na elektrickou. Nernstova rovnice. Definice standardního redoxního potenciálu. Redoxní potenciál membránových přenašečů elektronů. Jedno- a dvouelektronové elektronové přenašeče v biologických systémech. Měření redoxního potenciálu. Přenos elektronů a protonů v chloroplastech a mitochondriích. Oxidativní a fotosyntetická fosforylace, Z-schéma fotosyntézy, cyklický a necyklický elektronový transport, spřažení elektronového a protonového transportu, tvorba ATP. Mitochondriální transport elektronů. Komplex I - IV, ATP-syntáza. Bakteriální respirace. Chemiosmotická hypotéza. Recepce světla v biologii. Oko a sítnice u obratlovců. Sítnice, tyčinky a čípky. Fotoreceptorní pigmenty. Cyklus rodopsinu. Molekulární mechanismus fotorecepce. Oko u bezobratlých. Fotorecepce u halobakterií, bakteriophodopsin. Detekce světla rostlinami. Fytochrom a jeho role v rostlinách. Kontraktilní systémy v biologii. Druhy svalů, struktura svalů a svalové buňky. Sarkomer, aktin, myosin, troponiny, tropomyosin. Molekulární mechanismus svalové kontrakce. Energetika svalové činnosti. Hillova rovnice. Cytoskelet. Mikrotubuly, mikrofilamenta, membránový a jaderný skelet. Recepce zvuku. Ucho - vnější, střední a vnitřní, jejich fyzikální funkce, Cortiho orgán, vnitřní a vnější vláskové buňky, mechanismus zúžení rezonanční křivky, teorie detekce zvuku. Generace zvuku hlasivkami. Smyslové orgány hmatu, čichu a chuti. Hlavní a přídavný čichový systém, čichová sliznice, čichové receptory, čichová signální dráha. Mechanoreceptory, rychle a pomalu se adaptující receptory. Chuťové pohárky. Molekulární mechanismus detekce chuti. Termogeneze. Hnědá tuková tkáň, molekulární mechanismus termogeneze, membránový UCP protein.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Příprava na zkoušku
- 80 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Redoxní potenciál přenašečů elektronů v biologických systémech. Přenos elektronů a protonů v chloroplastech a mitochondriích. Recepce světla v biologii. Kontraktilní systémy v biologii. Recepce zvuku. Smyslové orgány hmatu, čichu a chuti. Termogeneze.
Předmět zaměřený na získání znalostí. Definovat hlavní pojmy, popsat hlavní přístupy, prokázat teoretické znalosti pro řešení modelových problémů.
|
Předpoklady
|
znalosti z obecné biologie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Ústní zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
Buchanan BB, Gruissem W, Jones RL. Biochemistry & Molecular Biology of Plants. American Society of Plant Physiologists, Rockville, Maryland, 2000..
-
Nicholls and Fergusson. (2013). Bioenergetics 4. Academic Press.
-
Nobel, P.S. (1999). Physicochemical and Environmental Plant Physiology. Academic Press, San Diego et al.
-
Silbernagl, S., Despopoulos, A. (2016). Atlas fyziologie člověka. Praha, Grada.
|