Vyučující
|
-
Šafářová Dana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Úvod do genetiky. Cytologické základy dědičnosti - buňka, bunečné dělení, chromozom. Mendelovské principy dědičnosti, G.Mendel. Změněné štěpné poměry mendelovské dědičnosti, genové interakce, epistaze. Determinace pohlaví, pohlavní typy, odchylky. Vazba genů, T.H. Morgan, mapování genů. Molekulární základy dědičnosti, nukleové kyseliny. Tok genetické informace, centrální dogma - replikace, transkripce, translace. Změny genetické informace, mutace. Základy populační genetiky, Hardy-Weinbergova rovnováha. Genetika člověka. Konzervační genetika.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Laborování
|
Výstupy z učení
|
Student je schopen po absolvování předmětu: - vysvětlit podstatu mendelovské dědičnosti a její odchylky, za použití odpovídající terminologie - definovat chromozomové základy dědičnosti, vysvětlit význam mitotického a meiotického dělení - popsat základy determinace pohlaví - popsat molekulární základy dědičnosti, význam nukleových kyselin a objasnit tok genetické informace - vysvětlit podstatu změn genetické informace a jejich důsledky - charakterizovat základní principy genetiky populací, definovat Hardy Weinbergovu rovnováhu a faktory, které ji narušují
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Ústní zkouška (3 náhodně zvolené otázky)
|
Doporučená literatura
|
-
Alberts. (2000). Základy buněčné biologie. Ústí na Labem.
-
Šafářová, D. (2011). Kapitoly z obecné genetiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
|