Předmět: Metodologie empirického výzkumu

» Seznam fakult » PRF » KAG
Název předmětu Metodologie empirického výzkumu
Kód předmětu KAG/ZPV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Emanovský Petr, doc. RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Kvantitativně orientovaný pedagogický výzkum. Realizace pedagogického výzkumu a jeho fáze. Metody sběru dat v pedagogických výzkumech. Metody zpracování dat v pedagogických výzkumech. Statistické metody používané při testování hypotéz. Předmět vytváří teoretické i organizační zázemí pro studentovu vlastní empirickou výzkumnou práci. Cílem předmětu je poskytnout studentům základní informace o následující problematice:Vědecký výzkum a jeho hlavní fáze. Hypotézy v empirickém výzkumu. Výběr prvků do výzkumných vzorků. Výzkumy kvalitativně a kvantitativně orientované. Výzkumy ex-post-facto a experimenty. Experimentální plány. Projekt empirického výzkumu. Zpráva o výzkumu. Metody sběru dat v empirických výzkumech. Pedagogické pozorování. Dotazník v pedagogickém výzkumu. Rozhovor. Sociometrie. Sémantický diferenciál. Q-metodologie. Měření v pedagogickém výzkumu, jeho druhy a vlastnosti. Metody zpracování dat. Charakteristiky polohy (střední hodnoty). Míry variability. Metody grafického zobrazování dat. Vybrané techniky průzkumové analýzy (kvartilové grafy, S-L grafy). Normální rozdělení a jeho vlastnosti. Metody a techniky relační analýzy. Korelační analýza (Spearmanův a Pearsonův koeficient korelace). Statistické testy významnosti: testy chí-kvadrát, znaménkový test, Wilcoxonův test, U-test, Studentův t-test.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • Disman, J. (2002). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum.
  • Disman, M. (2002). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha.
  • GAVORA, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido.
  • CHRÁSKA, M. (1995). K současným trendům pedagogického výzkumu ve světě.. Olomouc.
  • CHRÁSKA, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Olomouc.
  • CHRÁSKA, M. (2006). Úvod do výzkumu v pedagogice : Základy kvantitativně orientovaného výkumu. Olomouc.
  • CHRÁSKA, M. (1993). Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc.
  • MAŇÁK, J. et al. (1994). Kapitoly z metodologie pedagogiky.. Brno.
  • PELIKÁN, J. (1998). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha.
  • PRŮCHA, J. (1995). Pedagogický výzkum : Uvedení do teorie a praxe. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství deskriptivní geometrie pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství chemie pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství matematiky pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství geologie a ochrany životního prostředí pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství fyziky pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství geografie pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství biologie a environmentální výchovy pro střední školy maior (2021) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní