Předmět: Obecná pedagogika 1

» Seznam fakult » PRF » KAG
Název předmětu Obecná pedagogika 1
Kód předmětu KAG/OP1
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vaněk Vladimír, Mgr. Ph.D.
  • Hercik Jan, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: 1. Vědní obor pedagogika. 2. Faktory rozvoje lidského jedince. 3. Výchova jako předmět pedagogické vědy. Výchova a sebevýchova. 4. Základní pedagogické pojmy a jejich vzájemné vztahy. 5. Cíle a obsah výchovy. 6. Výchovný proces a jeho etapy. 7. Efektivita výchovného procesu. Výchovné zásady. 8. Osobnost učitele. 9. Osobnost vychovávaného jedince. 10. Výchovné prostředky. 11. Škola a její klima. 12. Alternativní školy. Veškeré další informace k předmětu naleznete na počátku semestru, ve kterém je předmět rozvrhován, v systému LMS MOODLE pro daný předmět.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat a objasnit vědní obor pedagogika, - vybrat a formulovat faktory rozvoje lidského jedince, - reprodukovat a analyzovat výchovu a další základní pedagogické pojmy, - vysvětlit a specifikovat cíle a obsah výchovy, - popsat a provést rozbor etap výchovného procesu, - vyjádřit podstatu pedagogické efektivity a kategorizovat výchovné zásady, - formulovat a zhodnotit osobnost učitele a osobnost vychovávaného jedince, - určit a analyzovat výchovné prostředky, - vyjádřit podstatu školy a jejího klimatu a navrhnout možnosti utváření pozitivního klimatu, - interpretovat podstatu alternativních škol, uvést klady a zápory a podpořit osobní názor na tento typ škol.

Předpoklady
Vědomosti studenta budou ověřovány ústní nebo písemnou (příp. online) metodou v rozsahu základní literatury.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Prezenční forma studia: dle studijního a zkušebního řádu UP (č. 16) je přednáška zpravidla nepovinná, cvičení a seminář jsou zpravidla povinné; samostudium dle moodlu (příprava na kolokvium) Kombinovaná forma studia: dle studijního a zkušebního řádu UP (čl. 16) je přednáška zpravidla nepovinná, cvičení a seminář jsou zpravidla povinné; samostudium dle moodlu (příprava na kolokvium)
Doporučená literatura
  • cizojazyčná literatura.
  • pedagogické slovníky.
  • BARÁK, V. V. Pedagogika obecná. Olomouc: PřF UP, 1989..
  • ČADSKÁ, M., ŠTVERÁK, V. (1999). Stručný průvodce dějinami pedagogiky. 1. vyd.. Praha: Karolinum.
  • DOSTÁL, A. M. Pedagogika. Praha: SPN, 1978..
  • Grecmanová, H. a kol. (1997). Obecná pedagogika II.. Olomouc.
  • Grecmanová, H. a kol. (1997). Obecná pedagogika I.. Olomouc.
  • GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. Waldorfská škola. Olomouc: Hanex, 1996.
  • HOLOUŠOVÁ, D., PAVLAČKOVÁ, M. Úvod do obecné pedagogiky. Olomouc: PdF UP, 1989..
  • HOLOUŠOVÁ, D. (1995). Základy pedagogiky I.. Olomouc: Vydavatelství UP.
  • CHLUP, O., KUBÁLEK, J., UHER, J. Pedagogická encyklopedie. Praha, 1940..
  • CHLUP, O. Pedagogika. Úvod do studia. Brno, 1936..
  • JŮVA, V. Pedagogika jako věda. Brno: UJEP, 1977..
  • JŮVA, V. Pedagogika. Praha: SPN, 1987..
  • JŮVA, V. Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 1994..
  • JŮVA, V. (1999). Úvod do pedagogiky. Brno: Paido.
  • KAČÁNI, V. Úvod do pedagogiky. Bratislava: SPN, 1974..
  • KÁDNER, O. Základy obecné pedagogiky. Praha, 1925.
  • Kantorová, J., & Grecmanová, H. (2010). Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky II. Olomouc: Hanex.
  • Kantorová, J., & Grecmanová, H. (2008). Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky I. Olomouc: Hanex.
  • KOLÁŘ, Z., SINGULE, F., UHER, B. Obecná a srovnávací pedagogika. Praha: SPN, 1983..
  • Kolektiv autorů. (1993). Pedagogika III. PdF OU Ostrava.
  • Kolektiv autorů. (1993). Pedagogika II. PdF OU Ostrava.
  • Kolektiv autorů. (1993). Pedagogika I. PdF OU Ostrava.
  • Kolektiv autorů. (1993). Pedagogika IV. PdF OU Ostrava.
  • KOPÁČ, J. Dějiny české školy a pedagogiky v letech 1867-1914. Brno: UJEP, 1968..
  • KOPECKÝ, J. aj. Kapitoly z dějin pedagogiky. Praha: SPN, 1969.
  • KOVÁŘÍČEK, V. Materiály k dějinám pedagogiky. Olomouc: PdF UP, 1970..
  • KRAUS, B., VACEK, P. K základním otázkám pedagogiky. Hradec Králové: Vysoká škola pedagogická, 1992..
  • KREJČÍ, V. Obecné základy pedagogiky. Ostrava: PdF OU, 1991.
  • KUČERA, Z.; ŠTVERÁK, V. aj. Chrestomatie z dějin pedagogiky. Praha: Karolinum, 1999..
  • LEPAŘ, J. Obecná pedagogika. Praha: Grégr a Ferd. Dattel, 1878..
  • MALÝ, T. Pedagogika. Řím, 1985.
  • OPATŘIL, S. aj. Pedagogika pro učitelství prvního stupně základní školy. Praha: SPN, 1985.
  • PAŘÍZEK, V. Obecná pedagogika. Praha: SPN, 1991..
  • PAŘÍZEK, V. (1996). Základy obecné pedagogiky. 1. vyd.. Praha: PdG UK.
  • Průcha, J. (1996). Alternativní školy. Praha: Portál.
  • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000..
  • Průcha, J. (2002). Učitel. Praha : Portál, 154 s.
  • PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2..
  • RÝDL, K. (1994). Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd.. Brno: Marek Zeman.
  • RÝDL, K. (1990). Reformní praxe v současných pedagogických systémech. 1. vyd.. Praha: SPN.
  • RÝDL, K. Tradice a současnost alternativního pedagogického hnutí v ČSFR a ve světě. Prešov: Metodické centrum,.
  • SINGULE, F. (1992). Současné pedag. směry a jejich psycholog. souvislosti.. Praha.
  • SKALKOVÁ, J. Za novou kvalitu výchovy. Brno: Paido, 1995.
  • Solfronk, J. (1992). Organizační formy vyučování. Praha: Univerzita Karlova.
  • SOMR, M. aj. Dějiny školství a pedagogiky. Praha: SPN, 1987..
  • Štech, S. (1992). Škola stále nová: Freintetova "moderní škola".. Praha, Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum.
  • ŠTVERÁK, V. (1999). Obecná a srovnávací pedagogika. 1. vyd.. Praha: Karolinum.
  • ŠTVERÁK, V. Stručné dějiny pedagogiky. Praha: SPN, 1983..
  • TOMÁŠEK, F. Pedagogika. Olomouc: Matice cyrilometodějská, 1947.
  • VANĚK, J. Materiály k obecným základům pedagogiky. Praha: SPN, 1964..
  • VAŠUTOVÁ, J. aj. Kapitoly z pedagogiky. Praha: PdF UK, 1998..
  • VELIKANIČ, J. aj. .Pedagogika. Bratislava: SPN, 1978..
  • VORLÍČEK, Ch. Pedagogika. Praha: SPN, 1982..
  • VORLÍČEK, Ch. Úvod do pedagogiky. Praha: SPN, 1979..
  • VORLÍČEK, Ch. Úvod do pedagogiky. Praha: UK, 1994..
  • VORLÍČEK, Ch. (2000). Úvod do pedagogiky. 1. vyd.. Jinočany: Nakladatelství H+H.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Biologie a environmentální výchova pro vzdělávání maior (2021) Kategorie: Ekologie a ochrana životního prostředí 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Deskriptivní geometrie pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Geologie a ochrana životního prostředí pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Geologické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Fyzika pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Fyzikální obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Geografie pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Geografické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Informatika pro vzdělávání maior (2024) Kategorie: Informatické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Chemie pro vzdělávání maior (2024) Kategorie: Chemické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Matematika pro vzdělávání maior (2023) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Biologie pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Biologické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní