Historie matematiky - etapy vývoje. Obsah a didaktický systém učiva matematiky na ZŠ a SŠ. Modernizace matematického vzdělávání. Prostředky matematického vzdělávání na ZŠ a SŠ. Přehled didaktických prostředků na ZŠ a SŠ. Didaktické principy a zásady ve vyučování matematice. Plánování výchovně vzdělávací práce v matematice. Rámcové a školní vzdělávací programy, zejména RVP ZV a RVP G, klíčové kompetence. Standardy a evaluace ve vyučování matematice. Evropský sociální fond. Postupy a metody práce ve vyučování matematice na ZŠ a SŠ. Deduktivní a induktivní postupy ve vyučování matematice. Instruktivní a konstruktivní vyučování. Konstruktivismus, badatelsky orientovaná výuka Moderní metody a formy vyučování matematice: Problémové vyučování, skupinová a samostatná práce žáků, projektové učení, programované učení. Materiální prostředky matematického vzdělávání: učebnice, časopisy, pomůcky, didaktická, výpočetní a multimediální technika (počítačky, počítače, internet aj.) a jejich využití ve vyučování matematice. Organizační formy matematického vzdělávání. Vyučovací hodina matematiky a její části. Individuální přístup k žákům, péče o talentované (přehled metod a forem na ZŠ a SŠ) a zaostávající žáky v matematice. Mimotřídní a mimoškolní práce v matematice, osobnost učitele matematiky. Motivace, aktivizace a zpětná vazba ve vyučování matematice. Prověřování, hodnocení a klasifikace ve vyučování matematice: úkoly, zásady a způsoby. Příprava písemné práce, její klasifikace, hodnocení a rozbor výsledků. Jevová analýza. Rozvoj myšlení žáků (horizontální a vertikální členění) a logická výstavba matematiky: Pojem, vytváření pojmů, rozsah a obsah pojmu, klasifikace pojmů, pojmová mapa. Definování matematických pojmů, druhy definic a jejich příklady ze školské matematiky. Axiomatický systém, budování a model teorie. Příklady axiomatických systémů. Matematické věty a jejich druhy. Důkazy matematických vět a jejich logický podklad. Metodika práce s matematickými definicemi, větami a důkazy, příklady ze školské matematiky na ZŠ a SŠ.
|
-
Brosseau, G. (1997). Theory of didactical situations in matehametics. Kluwer Academic Publishers Dordrecht/Boston/London.
-
Freudental, H. (1973). Mathematics and educational tasks. Dordrecht.
-
Ulovec, A., Molnár, J. (2014). Motivating and exciting methods in matehmatics and science. Glosary of terms. UP Olomouc.
|