Course: Didactics of Mathematics

» List of faculties » PRF » KAG
Course title Didactics of Mathematics
Course code KAG/MDIM7
Organizational form of instruction Lecture + Exercise + Seminar
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Vaněk Vladimír, Mgr. Ph.D.
  • Molnár Josef, prof. RNDr. CSc.
Course content
Methodology of education thematic parts of middle school mathematics.

Learning activities and teaching methods
Lecture, Monologic Lecture(Interpretation, Training)
Learning outcomes
Make students acquainted with special theory of education
5. Synthesis Sumarise and interconection informations from Psychology, Pedagogy and Mathematics
Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Oral exam

Recommended literature
  • http://cpp.upol.cz.
  • http://esfmoduly.upol.cz.
  • http://esfmoduly.upol.cz.
  • (1998). Názvy a značky školské matematiky. SPN Praha.
  • (1981). Slovník školské matematiky. SPN Praha.
  • Učebnice, sbírky úloh, RVP ZV, RVP G, časopisy DM (Matematika, fyzika, informatika, Učitel matematiky, Rozhledy matematicko - fyzikální, Pokroky matematiky, fyziky a astronomie, atd.).
  • Blažková R. a kol. (2011). Kapitoly z didaktiky matematiky. MU Brno.
  • FISHER, R. (1997). Učíme děti myslet a učit se. Praha.
  • Freudental, H. (1973). Mathematics and educational tasks. Dordrecht.
  • Fulier, J., Šedivý, O. (2001). Motivácia a tvorivosť vo vyučovaní matematiky. UKF Nitra.
  • Hejný, M. a kol. (2004). 25 kapitol z didaktiky matematiky. UK Praha.
  • Hejný, M., Michlacová, A. (2001). Skúmanie matematického resitelského postupu. MC Bratislava.
  • Hejný, M., Stehlíková, N. (1999). Číselné představy dětí. Praha.
  • Hejný M. (1990). Teória vyučovania matematiky 2. SPN Bratislava.
  • Holt, J. Jak se děti učí. Praha: Strom, 1995.
  • HOLT, J. (1994). Proč děti neprospívají. Praha: Strom.
  • Chodorová, M., Hrubý, D. (2009). Příručka pro začínající učitele matematiky. Trifox Šumperk.
  • Krpec, R. a kol. (2006). Didaktika matematiky pro SŠ. OU Ostrava.
  • Krpec. R. a kol. (2006). Trénink matematiky pro SŠ. OU Ostrava.
  • Krygowska, S. Z. (2005). Zarys dydaktyka matematyky: Teoria i zastosowania w mateamtyce szkolnej. WSIO Warszawa.
  • Molnár, J. (2009). Rozvíjení prostorové představivosti (nejen) ve vyučování matematice. UP Olomouc.
  • Novák, B. (1999). Matematika III. Několik kapitol z didaktiky matematiky. Olomouc.
  • NOVOTNÁ, J. (2000). Analýza řešení slovních úloh. . Praha : UK.
  • Plocki, A., Tlustý, P. (2007). Pravděpodobnost a statistika pro začátečníky a mírně pokročilé. Praha.
  • Polák, J. (2014). Didaktika matematiky. Jak učit matematiku zajímavě a užitečně. III. Část Historie matematiky pro učitele.. Plzeň, Fraus.
  • Polák, J. (2014). Didaktika matematiky: Jak učite matematiku zajímavě a užitečně. Fraus Plzeň.
  • Polák, J. (2016). Ja učit matematiku zajímvě a užitečně. II. část Obecná didaktika matematiky.. Plzeň, Fraus.
  • Sedláčková J. (1993). Rozvíjení myšlení žáků ve vyučování matematice. UP Olomouc.
  • Švrček, J. (2019). Systems of equations and methods of their solving. UP v Olomouci.
  • Švrček, J. (2019). Úvod do kombinatoriky. UP v Olomouci.
  • Ulovec, A., Molnár, J. (2014). Motivating and exciting methods in matehmatics and science. Glosary of terms. UP Olomouc.
  • Voráčová, Š. a kol. (2012). Atlas geometrie: Geometrie grísná a užitečná. Academia Praha.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Science Study plan (Version): Teaching Training in Mathematics for Secondary Schools (2019) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter