Předmět: Úvod do didaktiky matematiky

» Seznam fakult » PRF » KAG
Název předmětu Úvod do didaktiky matematiky
Kód předmětu KAG/MDIM6
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Molnár Josef, prof. RNDr. CSc.
  • Vaněk Vladimír, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Historie matematiky - etapy vývoje. Obsah a didaktický systém učiva matematiky na ZŠ a SŠ. Modernizace matematického vzdělávání. Prostředky matematického vzdělávání na ZŠ a SŠ. Přehled didaktických prostředků na ZŠ a SŠ. Didaktické principy a zásady ve vyučování matematice. Plánování výchovně vzdělávací práce v matematice. Rámcové a školní vzdělávací programy, zejména RVP ZV a RVP G, klíčové kompetence. Standardy a evaluace ve vyučování matematice. Evropský sociální fond. Postupy a metody práce ve vyučování matematice na ZŠ a SŠ. Deduktivní a induktivní postupy ve vyučování matematice. Instruktivní a konstruktivní vyučování. Konstruktivismus, badatelsky orientovaná výuka Moderní metody a formy vyučování matematice: Problémové vyučování, skupinová a samostatná práce žáků, projektové učení, programované učení. Materiální prostředky matematického vzdělávání: učebnice, časopisy, pomůcky, didaktická, výpočetní a multimediální technika (počítačky, počítače, internet aj.) a jejich využití ve vyučování matematice. Organizační formy matematického vzdělávání. Vyučovací hodina matematiky a její části. Individuální přístup k žákům, péče o talentované (přehled metod a forem na ZŠ a SŠ) a zaostávající žáky v matematice. Mimotřídní a mimoškolní práce v matematice, osobnost učitele matematiky. Motivace, aktivizace a zpětná vazba ve vyučování matematice. Prověřování, hodnocení a klasifikace ve vyučování matematice: úkoly, zásady a způsoby. Příprava písemné práce, její klasifikace, hodnocení a rozbor výsledků. Jevová analýza. Rozvoj myšlení žáků (horizontální a vertikální členění) a logická výstavba matematiky: Pojem, vytváření pojmů, rozsah a obsah pojmu, klasifikace pojmů, pojmová mapa. Definování matematických pojmů, druhy definic a jejich příklady ze školské matematiky. Axiomatický systém, budování a model teorie. Příklady axiomatických systémů. Matematické věty a jejich druhy. Důkazy matematických vět a jejich logický podklad. Metodika práce s matematickými definicemi, větami a důkazy, příklady ze školské matematiky na ZŠ a SŠ.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Demonstrace
Výstupy z učení
Seznámit studenty s obecnou didaktikou matematiky
5. Syntéza poznatků Shrnuti a vzájemné propojení poznatků z psychologie, pedagogiky a matematiky
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Zápočet: Příprava mikrovýstupů. Samostudium - příprava na seminář a cvičení
Doporučená literatura
  • BERTRAND, Y. (1998). Současné teorie vzdělávání. Praha: Portál.
  • Blažková R. a kol. (2011). Kapitoly z didaktiky matematiky. MU Brno.
  • Brosseau, G. (1997). Theory of didactical situations in matehametics. Kluwer Academic Publishers Dordrecht/Boston/London.
  • Feherérová, Š. a kol. (2010). Didaktická příručka pro střední školu. OU Ostrava.
  • FISHER, R. (1997). Učíme děti myslet a učit se. Praha.
  • Freudental, H. (1973). Mathematics and educational tasks. Dordrecht.
  • Fulier, J., Šedivý, O. (2001). Motivácia a tvorivosť vo vyučovaní matematiky. UKF Nitra.
  • Hejný, M. , Novotná, J., Stehlíková, N. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky.. Praha, UK.
  • Hejný, M., Kuřina, F. (2001). Dítě, škola a matematika. Praha.
  • Hejný, M., Michlacová, A. (2001). Skúmanie matematického resitelského postupu. MC Bratislava.
  • Hejný, M., Stehlíková, N. (1999). Číselné představy dětí. Praha.
  • HOLT, J. (1994). Proč děti neprospívají. Praha: Strom.
  • Holt,J. Jak se děti učí.
  • Chodorová, M., Hrubý, D. (2009). Příručka pro začínající učitele matematiky. Trifox Šumperk.
  • Krpec, R. a kol. (2006). Didaktika matematiky pro SŠ. OU Ostrava.
  • Krpec. R. a kol. (2006). Trénink matematiky pro SŠ. OU Ostrava.
  • Krygowska, S. Z. (2005). Zarys dydaktyka matematyky: Teoria i zastosowania w mateamtyce szkolnej. WSIO Warszawa.
  • Mikulčák J. (1982). Didaktika matematiky I. SPN Praha.
  • Molnár, J. a kol. (2008). Konstruktivismus ve vyučování matematice. VUP Olomouc.
  • Molnár, J. (2009). Rozvíjení prostorové představivosti (nejen) ve vyučování matematice. UP Olomouc.
  • Mužič, V. (1971). Testy vědomostí. Praha.
  • Novák, B. (1999). Matematika III. Několik kapitol z didaktiky matematiky. Olomouc.
  • Novák, B. (2003). Vybrané kapitoly z didaktiky matematiky 1. Olomouc.
  • Polák, J. (2014). Didaktika matematiky. Jak učit matematiku zajímavě a užitečně. III. Část Historie matematiky pro učitele.. Plzeň, Fraus.
  • Polák, J. (2014). Didaktika matematiky: Jak učite matematiku zajímavě a užitečně. Fraus Plzeň.
  • Polák, J. (2016). Ja učit matematiku zajímvě a užitečně. II. část Obecná didaktika matematiky.. Plzeň, Fraus.
  • Růžičková, B. (2002). Didaktika matematiky pro distanční studium 1. UP Olomouc.
  • Sedláčková, J. (1993). Diagnostické metody vevyučovánímatematice. UP Olomouc.
  • Sedláčková J. (1993). Rozvíjení myšlení žáků ve vyučování matematice. UP Olomouc.
  • Spagnolo, F., Čižmár, J. (2003). Komunikácia v matematike na strednej skole. MU Brno.
  • Trávníček S. Oprava matematických písemek. VUP Olomouc.
  • Ulovec, A., Molnár, J. (2014). Motivating and exciting methods in matehmatics and science. Glosary of terms. UP Olomouc.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Matematika pro vzdělávání maior (2023) Kategorie: Matematické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní