|
Vyučující
|
-
Emanovský Petr, doc. RNDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod 2. Období vzniku a formulace základních abstraktních matematických pojmů: Prehistorie matematiky, formování prvních aritmetických a geometrických představ. 3. Období matematiky konstantních veličin: Charakter matematiky vyspělých starověkých kultur (Egypt, Mezopotámie, Indie, Čína), rozvoj matematiky jako samostatné vědy ve starověkém Řecku, Orientu a západní Evropě. 4. Období matematiky proměnných veličin: Vznik vyšší matematiky v důsledku rozvoje průmyslové výroby. 5. Období matematiky zobecněných kvantitativních a prostorových vztahů: Charakter současné matematiky jako vědy a její vztah k matematice školské.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
|
Výstupy z učení
|
Studium historie matematiky a jeho význam pro učitele matematiky.
2. Pochopení problému Studenti poznají hlavní etapy historického vývoje matematiky a jejich charakteristické rysy.
|
|
Předpoklady
|
zájem o historii matematiky
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor
Zápočet: zpracovat a předvést prezentaci na určené téma z historie matematiky.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Boyer, C. B., & Merzbach, U. C. (2011). A History of Mathematics. Wiley.
-
Cooke, R. L. (2013). The History of Mathematics: A Brief Course. Wiley.
-
Gray, J., & Fauvel, J. (eds.). (1987). The History of Mathematics: A Reader. Macmillan.
|