Vyučující
|
-
Rulík Martin, doc. RNDr. Ph.D.
-
Hanáčková Andrea, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
V úvodní lekce identifikujeme přesné potřeby studujících a situace, pro něž je potřeba praktický trénink. Podle těchto definovaných potřeb upravíme program semestru tak, aby reagoval na žádoucí způsobilosti a nově nabyté kompetence kurzu a zároveň aby přinesl největší efektivitu pro studující. Rámcová témata jsou stanovena takto: Co je komunikace a jak komunikujeme Typy sdělení, dech, síla hlasu, intonace, modulace, rétorické opory Neverbální komunikace, řeč těla Prezentace a sebeprezentace Potřeby a pocity v komunikaci, empatie Konflikt a možnosti jeho řešení Dialog s pracovním partnerem, partnerkou/ klientem, klientkou Komunikace v procesu výběrového řízení Aktivní naslouchání, rizika manipulativní komunikace Argumentace a vyjednávání Komunikace s médii, mediální komunikace, PR Práce s mikrofonem, podcast, video
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Semestrální kurz sleduje nejdůležitější témata komunikačních dovedností, které využijí studenti a studentky v denní praxi. Ukazuje komplexní obraz komunikující osobnosti od sebeprezentace a neverbální komunikace, přes sociální komunikaci s empatií a aktivním nasloucháním, až po řešení konfliktů a týmovou práci. Kurz reflektuje současnou dynamiku tradičních i nových médií a nabízí dovednosti, jak zvládnout běžný mediální výstup přirozeně a bez trémy. Kurz v LS 2023 vyučuje doc. Andrea Hanáčková, Ph.D. z Katedry divadelních a filmových studií FF UP, aktuálně také prorektorka pro komunikaci a studentské záležitosti. Doc. Hanáčková se komunikací zabývá jednak v rámci své profese dokumentaristky (audio dokumenty pro Český rozhlas), dále jako lektorka v rámci kurzů soft skills, zároveň má aktuálně komunikaci jako kompetenci v rámci akademické obce. https://www.upol.cz/nc/kontakty/vyhledavani/kontakt/empid/20024863/
Studující si osvojí základní komunikační dovednosti. Rozumí podstatě verbální i neverbální komunikace a roli emocí v komunikaci. Prakticky zvládá základy mediální komunikace, umí formulovat vyjádření pro média, ovládá základy práce s mikrofonem a před kamerou.
|
Předpoklady
|
Předmět nemá žádné prerekvizity.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor
Využité metody kurzu předpokládají plné aktivní zapojení studentek a studentů formou průběžných cvičení, příkladů s permanentní zpětnou vazbou. Část práce spočívá i v domácí přípravě, v celosemestrálním tréninku rétorických a komunikačních dovedností, vzájemných komentářů videí, cvičení a práce v systému moodle.
|
Doporučená literatura
|
-
Bajčan, R. (2003). Techniky public relations, aneb, Jak pracovat s médii. Praha: Management Press.
-
BEDNÁŘ, Vojtěch. (2011). Mediální komunikace pro management.. Praha: Grada Publishing.
-
Kopřiva, P.; Nováčková, J.; Nevolová, D.; Kopřivová, T. (2005). Respektovat a být respektován.. Kroměříž: Spirála.
-
MIKULÁŠTIK, Milan. (2010). Komunikační dovednosti v praxi.. Praha: Grada Publishing.
-
Peter Flume. (2008). Rétorika v praxi: Staňte se přesvědčivým řečníkem. Praha.
-
Plamínek, J. (2008). Komunikace a prezentace. Grada Publishing.
-
ROSENBERG, Marshall B. (2016). Nenásilná komunikace.. Praha, Portál.
|