Předmět: Základy didaktiky environmentální výchovy

» Seznam fakult » PRF » EKO
Název předmětu Základy didaktiky environmentální výchovy
Kód předmětu EKO/ZDEV1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tuf Ivan Hadrián, doc. RNDr. Mgr. Ph.D.
  • Vorlíček Jiří, Mgr.
Obsah předmětu
Základní etapy vývoje české ekopedagogicky; cíle a prostředky environmentální výchovy; současná terminologie; právní zakotvení environmentálního vzdělávání (EV), výchovy a osvěty (EVVO) v ČR; etické zřetele EV; didaktická doporučení pro EV na základních a středních školách a v mimoškolních činnostech; klíčové kompetence; metodická specifika výuky základů ekologie, environmentalistiky, základních globálních problémů životního prostředí; projektová výuka jako stěžejní metoda EV; důvody a možnosti ekologizace výuky a provozu škol a školských zařízení; právo na informace o životním prostředí ve výuce environmentalistiky, v občanské výchově, v mimoškolní výchově; role školního koordinátora EVVO; postavení EVVO ve školním vzdělávacím programu ZŠ a SŠ.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická), Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem je poskytnout studentům informace z dané oblasti v rozsahu uvedeném v sylabu. Absolventi získají zkušenosti potřebné pro výuku odborných předmětů na středních a základních školách a v centrech mimoškolní výchovy.
Aplikace -znát oborová specifika pedagogického procesu -chápat a znát věkově specifická omezení chápání žáků -chápat a znát věkově specifické potřeby a zájmy žáků -umět přizpůsobit způsob výuky přednášenému tématu -umět připravit přednášku, cvičení, seminář a exkurzi
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Zkouška - dobrý přehled vybrané teorie
Doporučená literatura
  • Horká H. (2005). Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno,. Masarykova univerzita v Brně.
  • Kratochvílová J. (2006). Projektová výuka.. Brno, MU.
  • Kvasničková D. (1998). Metodická příručka k ekologickému vzdělávání na středních školách.. Praha, Fragment.
  • Máchal A. (2000). Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Rezekvítek, Brno.
  • Matějček T. (2007). Ekologická a environmentální výchova. Učební text k průřezovému tématu Environmentální výchova podle RVP ZV).. Praha, Nakladatelství ČGS.
  • Metodický pokyn MŠMT. (2001). EVVO ve školách a škol. zařízeních ze 14. 12. 2001.. Praha: MŠMT.
  • Pike,G. Selby,D. (1994). Globální výchova.. Praha, Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr