Předmět: Terestrické biomy

» Seznam fakult » PRF » EKO
Název předmětu Terestrické biomy
Kód předmětu EKO/TEEK
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zeidler Miroslav, RNDr. Ph.D.
  • Kuras Tomáš, RNDr. Ph.D.
  • Mazalová Monika, Mgr. Ph.D.
  • Tkadlec Emil, prof. MVDr. CSc.
Obsah předmětu
Anotace: Biomy Země a jejich limitující faktory (biotické, abiotické), Whittakerovo schéma rozložení hlavních terestrických biomů; Raunkiaerovo rozdělení životních forem rostlin; divergence a konvergence společenstev; zonální, azonální a extrazonální ekosystémy (příklady); ekoklina; zonoekoton; Walterovy klimadiagramy (+ charakteristické klimadiagramy jednotlivých biomů).Ekosystémy tropického pásma: tropické deštné lesy, (polo)opadavé tropické lesy, savany, pouště - popis; limitní faktory; typy a vzájemné porovnání; strukturální a funkční charakteristiky; vývoj; life-history a prostředí; vliv člověka. Ekosystémy temperátního pásma: opadavé lesy, stepi, středozemní tvrdolisté lesy - popis; limitní faktory; typy a vzájemné porovnání; strukturální a funkční charakteristiky; vývoj; life-history a prostředí; vliv člověka. Ekosystémy boreálního pásma: tajga, tundra, arktická pustina - popis; limitní faktory; typy a vzájemné porovnání; strukturální a funkční charakteristiky; vývoj; life-history a prostředí; vliv člověka. Azonální ekosystémy: alpínská tundra, řašeliniště, slaniska, lužní les - popis; limitní faktory; typy a vzájemné porovnání; strukturální a funkční charakteristiky; vývoj; life-history a prostředí; vliv člověka. Sídelní ekosystémy a agroekosystémy - rozšíření, limitní faktory, typy, strukturní a funkční charakteristiky.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Projekce (statická, dynamická)
  • Účast na výuce - 24 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem je poskytnout studentům informace z dané oblasti v rozsahu uvedeném v sylabu.
Znalosti Popis biomy tropické, temperátní a boreální zóny Vysvětli makroekologické trendy na úrovni jednotlivých biomů, adaptace rostlin a živočichů a hlavní faktory podmiňující strukturu biomů
Předpoklady
Základy ekologie, ekologie společenstev a ekosystémů.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška

Písemná nebo ústní zkouška v rozsahu sylabu kurzu.
Doporučená literatura
  • Aber J.D., Melillo J.M. (2001). Terrestrial Ecosystems. 2nd ed. Harcourt/Academic Press, San Diego, 556 pp.
  • Coupland R.T., (ed.). (1993). Eastern Hemisphere and Resumé. Series: Ecosystems of the World 8B. Elsevier, Netherlands.
  • Coupland R.T. (ed.). (1992). Natural Grasslands: Introduction and Western Hemisphere. Series: Ecosystems of the World 8A.. Elsevier, Netherlands.
  • Evenari M. (ed.). (1985). Hot Deserts and Arid Shrublands. Series: Ecosystems of the World 12A. Elsevier, Netherlands.
  • Evenari M. (ed.). (1986). Hot Deserts and Arid Shrublands. Series: Ecosystems of the World 12B. Elsevier, Netherlands.
  • Gore A. (ed.). (1983). Mires: Swamp, Bog, Fen and Moor: General Studies. Series 4A. Elsevier, Netherlands.
  • Hendrych R. (1984). Fytogeografie. SPN Praha.
  • Chapin III F.S., Matson P.A., Mooney H.A. (2002). Principles of Terrestrial Ecosystem Ecology. Springer-Ver., New York, 436 pp.
  • Jeník, J. (1998). Ekosystémy : Úvod do organizace zonálních a azonálních biomů. Praha: Karolinum.
  • Rohrig E., Ulrich B. (eds.). (1992). Temperate Deciduous Forests. Series: Ecosystems of the World 7. Elsevier, Netherlands.
  • Schluze E.D., Mooney H.A. (1993). Biodiversity and Ecosystem Function. Springer-Ver., Berlin, 525 pp.
  • Van der Maarel E. (ed.). (1993). Dry Coastal Ecosystems: Polar Regions and Europe. Series: Ecosystems of the World 2A. Elsevier, Netherlands.
  • World 12B. Elsevier, Netherlands, 1981. World 12B. Elsevier, Netherlands, 1981..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství biologie a environmentální výchovy pro střední školy maior (2021) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní