Vyučující
|
-
Tkadlec Emil, prof. MVDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Výuka je založena na výkladu "case studies", které mohou být přímo užitečné pro studenty etologie, uvyklé spíše pohledu klasické etologie (Veselovský) a behaviorální ekologie a sociobiologie (Frynta). Protože není určena specialistům na neurobiologii, musí obsahovat, v rozsahu nezbytném pro další výklad, i objasnění některých základních pojmů, metod a konceptů neurověd. Hlavní pozornost je věnována regulaci složitých forem chování: např. učení (zpěv, filiální a sexuální imprinting), paměť (prostorová orientace, foodstoring), motivace a emoce (agrese, strach a úzkost) , hravé chování aj. Při výkladu je postupováno zpravidla shora dolů, od úrovně klasifikace procesů, popisu chování až po neuronální substrát a jsou zpravidla paralelně uváděny příklady z neuroetologie ptáků a savců. Pozornost je věnována i paralelám animálních modelů a chování člověka, což nutně vede i k přesahům do psychologické problematiky, především v oblasti neuronální podstaty motivace, emocí a osobnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Hlavní pozornost je věnována regulaci složitých forem chování (učení, paměť, motivace a emoce, hravé chování aj.).
tudenti se prakticky seznámí s metodikou používanou v kognitivních vědách. Jedná se o komplexní behaviorální úlohy: Morrisovo vodní bludiště (MWM), "Carousal maze", operantní úlohy ve Skinnerových boxech; farmakologické modely psychiatrických onemocnění (deprese, schizofrenie). Trénink zvířat metodou pozitivního reinforcementu v praxi i pomocí počítačové simulace.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Zkouška sestává z referátu, kde student odprezentuje dílčí téma z neuroetologie na základě jednoho či několika aktuálních článků s IF. Výběr tématu a vhodných článků musí zkonzultovat s přednášejícím. Druhá část zkoušky probíhá v písemné formě (10 otázek). Písemná část zkoušky je doplněna několika dotazy, které se tématicky vztahují k písemné části.
|
Doporučená literatura
|
-
Carew, T. J. (2000). Behavioral Neurobiology. Sinauer Associates Inc publishers.
-
Carlson, N. R. (2004). Physiology of Behavior. Pearson Education, Inc.
-
Felten, D. L., Józefowicz, R. F. (2003). Netter's Atlas of Human Neuroscience. MediMedia USA.
-
Kandel, E. R., Schwartz, J. H., Jessell, T. M. (Eds.). (2000). Principles of Neural Science. Fourth Edition, McGraw-Hill.
-
Koukolík, F. (2012). Lidský mozek [funkční systémy, norma a poruchy]. Praha: Galén.
-
Kulišťák, P. (2003). Neuropsychologie. Praha, Portál.
-
Panksepp, J. (1998). Affective Neuroscience. Oxford University Press, Inc.
-
Pearce, J. M. (1998). Animal Learning and Cognition. Psychology Press Ltd.
|