Course: Environmental education practising

» List of faculties » PRF » EKO
Course title Environmental education practising
Course code EKO/PEVM
Organizational form of instruction Exercise
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Tuf Ivan Hadrián, doc. RNDr. Mgr. Ph.D.
  • Otypková Simona, Mgr.
Course content
Importance of communicative competences and environment education problems. Methodical preliminary and recommendations for environmental didactic programme operation. Practical part of environmental education (see EKO/DOZP). Team work, brain storming and communication abilities practising.

Learning activities and teaching methods
Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Training in job and motor Skils, Grafic and Art Activities
Learning outcomes
The course aims at presenting actual information and procedures from the branch. Major approaches, conceptual and theoretical topics are listed in syllabus. Absolvents are able to teach at schools.
Application - Know the branch specific pedagogical process - Able to adapt teaching methods to presented topic - Be able to prepare tutorial
Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Student performance

Colloquium
Recommended literature
  • Čeřovský,J. - Záveský,A. (1989). Stezky k přírodě. SPN, Praha.
  • Dejmalová,K.- Peterka,J. (2001). Ekologická čítanka. Pozdě na budoucnost?. Fortuna, Praha.
  • Dobrorukovi,L. a J. (2001). Malá tajemství přírody. Albatros, Praha.
  • Dohnal,V.- Černý,P. (2003). Stát, kraj, obec a občan při ochraně životního prostředí. EPS, Brno.
  • Durrellovi,G. a L. (1997). Amatérský přírodovědec. Slovart, Praha.
  • G. Petty. (1996). Moderní vyučování. Portál, Praha.
  • Gore,A. (2000). Země na misce vah. Argo, Praha.
  • Gralla,P. (1995). Jak pracuje životní prostředí. Unis, Praha.
  • Horká,H. (2000). Výchova pro 21. století. Koncepce glob. výchovy v podmínkách české školy. Paido, Brno.
  • Kasíková,H. (1997). Kooperativní učení, kooperativní škola. Portál, Praha.
  • Kašová,J. (1997). Škola trochu jinak. (Projektové vyučování v teorii i praxi). IUVENTA, Kroměříž.
  • Kohák,E. a kol. (1996). Závod s časem (texty z morální ekologie). MŽP, Praha.
  • Kohák,E. (2000). Zelená svatozář. SLON, Praha.
  • Librová, H. (2003). Vlažní a váhaví. Kapitoly o ekologickém luxusu. Brno: Doplněk.
  • Löw,J.-Míchal,I. (2003). Krajinný ráz.. Nakladatelství Lesnická práce, Praha.
  • Máchal A. (2000). Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Rezekvítek, Brno.
  • Máchal,-A.Vlašín,M.-Smolíková,D. (2000). Desatero domácí ekologie. Rezekvítek, Brno.
  • Mezřický,V. (ed.). (2003). Globalizace. Portál, Praha.
  • Nawrath,M. a kol. (2000). Krůčky k trvalé udržitelnosti. STEP, Brno.
  • Nováčková,J. (2001). Mýty ve vzdělávání. Spirála, Kroměříž.
  • Novotná,D.(ed.). (2001). Úvod do pojmosloví v ekologii krajiny. MŽP, Praha.
  • Pasch M. a kol. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál, Praha.
  • Pike,G. - Selby,D. (2000). Cvičení a hry pro globální výchovu 1, 2.. Portál, Praha.
  • Pike,G. - Selby,D. (1994). Globální výchova. Grada, Praha.
  • Seymour,J. - Girardet,H. (1993). Zelená planeta. Mladá fronta, Praha.
  • Silberman,M. (1997). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Portál, Praha.
  • Tintěra,L. a kol. (2002). Úsporná domácnost. ERA, Brno.
  • Valenta,J. (2000). Učit se být. Agentura STROM & AISIS, Praha.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Science Study plan (Version): Teaching Training in Biology and Environmental Education for Secondary Schools (2021) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer