Předmět: Praktikum environmentální výchovy

» Seznam fakult » PRF » EKO
Název předmětu Praktikum environmentální výchovy
Kód předmětu EKO/PEVM
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tuf Ivan Hadrián, doc. RNDr. Mgr. Ph.D.
  • Otypková Simona, Mgr.
Obsah předmětu
Význam komunikativních kompetencí a kompetencí k řešení problémů v EVVO; metodická doporučení pro přípravu a provozování ekologických výukových programů (EVP) ve střediscích ekologické výchovy; osvěta veřejnosti k ekologicky příznivějším způsobům života; aplikace námětů z oblasti tzv. domácí ekologie ve výuce a v environmentální osvětě; smysl přímého kontaktu dětí s živou přírodou od předškolního věku; didaktické zvláštnosti terénní výuky ekologických a environmentálních témat; programová a organizační specifika terénních pobytových kurzů environmentální výchovy; Místní Agenda 21 a možnosti její implementace v obcích a školách; role občanských sdružení a jiných neziskových organizací v environmentální osvětě, možnosti a smysl vzájemné spolupráce škol a NNO.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Grafické a výtvarné činnosti
Výstupy z učení
Cílem je poskytnout studentům informace z dané oblasti v rozsahu uvedeném v sylabu. Absolventi získají zkušenosti potřebné pro výuku odborných předmětů na středních a základních školách a v centrech mimoškolní výchovy.
Aplikace -znát oborová specifika pedagogického procesu -umět přizpůsobit způsob výuky přednášenému tématu -umět připravit výukový program
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Kolokvium
Doporučená literatura
  • Čeřovský,J. - Záveský,A. (1989). Stezky k přírodě. SPN, Praha.
  • Dejmalová,K.- Peterka,J. (2001). Ekologická čítanka. Pozdě na budoucnost?. Fortuna, Praha.
  • Dobrorukovi,L. a J. (2001). Malá tajemství přírody. Albatros, Praha.
  • Dohnal,V.- Černý,P. (2003). Stát, kraj, obec a občan při ochraně životního prostředí. EPS, Brno.
  • Durrellovi,G. a L. (1997). Amatérský přírodovědec. Slovart, Praha.
  • G. Petty. (1996). Moderní vyučování. Portál, Praha.
  • Gore,A. (2000). Země na misce vah. Argo, Praha.
  • Gralla,P. (1995). Jak pracuje životní prostředí. Unis, Praha.
  • Horká,H. (2000). Výchova pro 21. století. Koncepce glob. výchovy v podmínkách české školy. Paido, Brno.
  • Kasíková,H. (1997). Kooperativní učení, kooperativní škola. Portál, Praha.
  • Kašová,J. (1997). Škola trochu jinak. (Projektové vyučování v teorii i praxi). IUVENTA, Kroměříž.
  • Kohák,E. a kol. (1996). Závod s časem (texty z morální ekologie). MŽP, Praha.
  • Kohák,E. (2000). Zelená svatozář. SLON, Praha.
  • Librová, H. (2003). Vlažní a váhaví. Kapitoly o ekologickém luxusu. Brno: Doplněk.
  • Löw,J.-Míchal,I. (2003). Krajinný ráz.. Nakladatelství Lesnická práce, Praha.
  • Máchal A. (2000). Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Rezekvítek, Brno.
  • Máchal,-A.Vlašín,M.-Smolíková,D. (2000). Desatero domácí ekologie. Rezekvítek, Brno.
  • Mezřický,V. (ed.). (2003). Globalizace. Portál, Praha.
  • Nawrath,M. a kol. (2000). Krůčky k trvalé udržitelnosti. STEP, Brno.
  • Nováčková,J. (2001). Mýty ve vzdělávání. Spirála, Kroměříž.
  • Novotná,D.(ed.). (2001). Úvod do pojmosloví v ekologii krajiny. MŽP, Praha.
  • Pasch M. a kol. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál, Praha.
  • Pike,G. - Selby,D. (2000). Cvičení a hry pro globální výchovu 1, 2.. Portál, Praha.
  • Pike,G. - Selby,D. (1994). Globální výchova. Grada, Praha.
  • Seymour,J. - Girardet,H. (1993). Zelená planeta. Mladá fronta, Praha.
  • Silberman,M. (1997). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Portál, Praha.
  • Tintěra,L. a kol. (2002). Úsporná domácnost. ERA, Brno.
  • Valenta,J. (2000). Učit se být. Agentura STROM & AISIS, Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství biologie a environmentální výchovy pro střední školy maior (2021) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní