Vyučující
|
-
Netopil Patrik, Mgr. Ph.D.
-
Šarapatka Bořivoj, prof. Dr. Ing. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky podávají posluchačům základní informace o vzniku minerálního podílu půdy a jeho třídění, o organické hmotě půdy, živé složce půdního prostředí, sorpci a koloidních vlastnostech půdy, fyzikálních a chemických vlastnostech půd. Pozornost je věnována půdotvorným procesům a klasifikaci půd jednak z mezinárodního hlediska (klasifikace WRB 2014) a dále klasifikačním systémům používaným v ČR, včetně nejnovějšího platného - TKSP. Nezanedbatelné není ani rozšíření půd ve světě a ČR a jeho zákonitosti. Nedílnou součástí jsou informace o kvantitativní i kvalitativní ochraně, vč. právních norem EU a ČR . Ve cvičení si posluchači vyzkouší základní analýzu půd vč. metod využívaných v půdní biologii, seznámí se s mapami užívanými v pedologii a při terénním cvičení poznají základní půdní typy střední Moravy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Cílem je poskytnout studentům informace z pedologie, ochrany a využití půdy.
Absolvent umí vysvětlit základní procesy probíhající v půdním prostředí a popsat klasifikační systémy a základní termíny v pedologii.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška
Předmět je zakončen písemnou zkouškou
|
Doporučená literatura
|
-
Bedrna, Z. (2002). Environmentálne podoznalectvo. Veda Bratislava.
-
Brady, N.C., Weil, R.R. (2002). The nature and properties of soils. Upper Saddle River.
-
Němeček, J. a kol. (2011). Taxonomický klasifikační systém půd ČR. ČZU Praha.
-
Zbíral, J. a kol. (2011). Analýza půd I - III. Jednotné pracovní postupy. ÚKZUZ.
|