Předmět: Ochrana a péče o lesní ekosystémy

» Seznam fakult » PRF » EKO
Název předmětu Ochrana a péče o lesní ekosystémy
Kód předmětu EKO/OPLE
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Holuša Otakar, doc. Ing. Ph.D.
  • Kuras Tomáš, RNDr. Ph.D.
  • Holuša Jaroslav, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Historický vývoj lesů, lesní biomy, vegetační stupně, klasifikace typologie lesů používané, přírodní lesní oblasti, bioregiony, teorie stresu, základní typy ekologické stability, generační cykly lesních geobiocenóz, základní typy autogenní sukcese podle vlastností dřevin, klasifikace hodnocení mimoprodukčních funkcí lesa, klimatické faktory, výskyt hlavních druhu rušivých činitelů podle přírodních podmínek, kalamitní škůdci, Manionova teorie chřadnutí dřevin, integrovaná ochrana lesa, možnosti biologického boje, pěstování lesa a hospodářská úprava lesa, biodiversita lesů, přírodě blízké hospodaření, přírodní lesy, lesní okraje, lesní kulticenózy, těžba a yvklizování, rámcové požadavky na management lesních porostu v jednotlivých kategoriích chráněných území.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Projekce (statická, dynamická)
  • Účast na výuce - 24 hodin za semestr
  • Exkurze - 12 hodin za semestr
Výstupy z učení
Historický vývoj lesů, lesní biomy, vegetační stupně, klasifikace typologie lesů používané, přírodní lesní oblasti, bioregiony, teorie stresu, základní typy ekologické stability, generační cykly lesních geobiocenóz, základní typy autogenní sukcese podle vlastností dřevin, klasifikace hodnocení mimoprodukčních funkcí lesa, klimatické faktory, výskyt hlavních druhu rušivých činitelů podle přírodních podmínek, kalamitní škůdci, Manionova teorie chřadnutí dřevin, integrovaná ochrana lesa, možnosti biologického boje, pěstování lesa a hospodářská úprava lesa, biodiversita lesů, přírodě blízké hospodaření, přírodní lesy, lesní okraje, lesní kulticenózy, těžba a yvklizování, rámcové požadavky na management lesních porostu v jednotlivých kategoriích chráněných území.
Aplikace Vytvořte graf závislosti lesního vegetačního stupně na nadmořské výšce Vyberte vhodný typ výchovného zásahu pro konkrétní typ lesa a stáří porostu Popište změny v čisté primární produkci a množství biomasy v průběhu sukcese (temperátního opadavého) lesa Vyberte nejzávažnější problémy lesního hospodářství na našem území z hlediska ochrany přírody
Předpoklady
Základy ekologie

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška

Zakončeno písemnou zkouškou
Doporučená literatura
  • Culek M. (1996). Biogeografické členění České republiky.. Enigma, Praha, 348 pp.
  • Leibundgut H. (1949). Grundzuge der Schweizerischen Waldbaulehre.. Forstwiss. Cbl. 65: 275-191.
  • Ammer U. (1991). Konsequenzen aus den Ergebnissen der Totholzforschung für die forstliche Praxis.. Forstw. Cbl. 110: 149-157.
  • Bormann F.H., Likens G.F. (1980). Pattern and Process in a Forested Ecosystem.. Springer Verlag, New York, Heidelberg, Berlin.
  • Broggi M. F. (1993). Waldereservate und Naturschutz. Beitrage zum Naturschutz in der Schweiz Nr.13/1993.. Schweizerischer Bund für Naturschutz. Basel, 79 pp.
  • Harzfeld H. (ed.). Ökologische Waldwirtschaft. Grundlagen-Aspekte-Beispiele.. C.G.Muller, Heidelberg, 310 pp.
  • Kasper H. (1995). Welchen Beitrag kann die Forstpraxis zur Erhaltung der Biodiversität leisten ? In: Forum für Wissen 1995.. Forschungsanstalt für Wald, Schnee und Landschaft Birmensdorf: 39-46.
  • Míchal I. (1994). Ekologická stabilita.. Veronica, Brno, 276 pp.
  • Míchal, I. et al. (1992). Obnova ekologické stability lesů. Academia, Praha, 170 pp.
  • Míchal I., Petříček V. (eds.). (1999). Péče o chráněná území II. Lesní společenstva.. AOPK ČR, Praha, 714 pp.
  • Moravec J. (ed.). (1994). Fytocenologie (nauka o vegetaci).. Academia, Praha, 404 pp.
  • Plíva K. (1984). Typologická klasifikace lesů ČSR.. Lesprojekt, Brandýs nad Labem, 117 pp.
  • Plíva K., Žlábek I. (1989). Provozní systémy v lesním plánování.. Praha, 208 pp.
  • Schmidt-Vogt H. (1985). Struktur und Dynamik natürlichen Fichtenwälder in der borealen Nadelwaldzone.. Schweiz. Zeitschr. Forstw. 136: 977-994.
  • Thomasius H. (1988). Sukcession, Produktivität und Stabilität natürlicher und künstlicher Waldökosysteme.. Arch. f. Naturschutz und Landschaftsforschung 28:3-20.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství biologie a environmentální výchovy pro střední školy maior (2021) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní