Předmět: Ochrana genofondu pro učitele

» Seznam fakult » PRF » EKO
Název předmětu Ochrana genofondu pro učitele
Kód předmětu EKO/OGFU
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Losík Jan, Mgr. Ph.D.
  • Zeidler Miroslav, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přirozené a antropické příčiny vymírání druhů. Významné světové extinkční události. Vliv velikosti a struktury populace na riziko vymírání. Biodiverzita, její úrovně, indikátory a význam, funkční diverzita. Ekologický fenomén, hot spots, genová centra. Ochrana biodiverzity. Ochranářská genetika, polyploidie, specifika způsobů rozmnožování - alogamie, autogamie a inkompatibilita, apomixie. Polyploidie (auto-/alopolyploidie), polytopický původ polyploidů. Problematika ochrany malých populací: environmentální a demografická stochasticita, genetický drift, inbreeding, outbreeding, bottlneck effect, extinkční vír. Lov, vliv lovu na populace a únosnost intenzity lovu. Introdukce - vlivy nepůvodních a introdukovaných druhů. Invaze a genetická hybridizace. Geneticky modifikované organismy, přínosy a rizika. Formy evidence ohrožených druhů - metodika zařazování živočichů do červených seznamů. Metody ochrany in situ (ochrana společenstev, energetická dotace, kontrola a selekce, vysazování, transfery) a ex situ (záchranné chovy v zajetí a vysazování do volné přírody). Záchranné programy a plány péče o ohrožené druhy živočichů v ČR. Ochrana organismů v legislativě ČR a EU - zákon na ochranu přírody a krajiny, zákon o náhradě škod, CITES, NATURA 2000.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem je poskytnout studentům informace z dané oblasti v rozsahu uvedeném v sylabu.
Pochopení problému - vysvětlit důvody vymírání živočichů v historii a v současnosti - popsat člověkem způsobená vymírání na jednotlivých kontinentech v kontextu historie jednotlivých oblastí - pojmenovat geograficky nepůvodní druhy a jejich vlivy na původní faunu i flóru - vysvětlit hlavní principy a formy druhové ochrany přírody - popsat sestavování záchranného programu nebo programu péče obecně a pilotně pro konkrétní druhy
Předpoklady
Předpokladem jsou základní znalosti obecné ekologie, ekologie rostlin a ekologie živočichů.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Písemná zkouška, Esej, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Seminární práce

Zakončeno písemnou zkouškou
Doporučená literatura
  • Briggs D., Walters S.M. (2001):. Proměnlivost a evoluce rostlin. Cambridge Univ. Press, UP v Olomouci. 531p..
  • Caughley, G., Sinclair, A., R., E. (1994). Wildlife Ecology and Management. Blackwell Sc. Blackwell Scientific Publications.
  • Given D.R. (1994). Principles and practice of plant conservation. Chapman & Hall. 289p..
  • Klaudisová, A. (2002). Metodika - Záchranné programy rostlin a živočichů. AOPK. Praha, 47 pp.
  • Kumstátová T., Nová P. & Marhoul P. Hodnocení projektů aktivní podpory ohrožených živočichů v České republice. Praha, 432 pp., 2005..
  • Málková P., Lacina D., eds. (2001). Významná ptačí území v České republice. Česká společnost ornitologická, 44 pp.
  • Meffe, G.,K., Carroll, C.,R. (1994). Principles of Conservation Biology.. Sinauer Ass. Sunderland, Ma, USA 602 pp.
  • Míkovský, J., Stýblo, P., eds. (2006). Nepůvodní druhy fauny a flóry České republiky, Český svaz ochránců přírody.. Praha, 496 pp.
  • MŽP ČR. Koncepce záchranných programů a programů péče zvláště chráněných druhů živočichů a rostlin v České republice. Praha, 151 pp., 2014..
  • Primack, B., Kindlmann, P., Lersáková J. (2001). Biologické principy ochrany přírody.. Portál Praha, 352 pp.
  • Primack R. B , Kindlmann P. & Jersáková J. Úvod do biologie ochrany přírody. Portál, Praha,.
  • Pullin, A. S. (2002). Conservation biology.. Cambridge University Press, Cambridge, 345 pp.
  • Sinclair, A., R., E., Fryxell, J.,M., Caughley, G. (2007). Wildlife Ecology, Conservation and Management.. Blackwell Sc. Publications, 470 pp.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství biologie a environmentální výchovy pro střední školy maior (2021) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní