Vyučující
|
-
Tuf Ivan Hadrián, doc. RNDr. Mgr. Ph.D.
-
Vorlíček Jiří, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Studenti se seznámí se základním pojetím EV v České republice, aktuálními problémy životního prostředí, školskými dokumenty podporující EVVO a nabídkou programů a služeb školám pro rozvoj EVVO a postavením koordinátora EVVO na školách. Důraz je kladen na metodické nástroje a prostředky pro realizaci environmentální výchovy na školách. Témata: 1. Cíle a směry EV, vývoj EV v ČR, terminologie EVVO, právní zakotvení 2. Základní pojmy z ekologie a udržitelného rozvoje 3. Aktuální problémy životního prostředí 4. Didaktické aspekty vývojové psychologie v oblasti EVVO 5. Aktivizující metody a formy environmentální výchovy 6. Klíčové kompetence v oblasti EV, učebnice ekologie, zdroje informací a didaktické pomůcky 7. Výchovně-vzdělávací cíle a prostředky EVVO ve školní a mimoškolní činnosti (ekologické výukové programy, kroužky, tábory, pobytové programy a školy v přírodě, dlouhodobé programy a projekty) 8. Osvěta veřejnosti, odpovědná spotřeba, poradenství (EVVOaP) 9. Organizačně-provozní zajištění EVVO na školách, využívání školních zahrad, přírodních učeben 10. Terénní výuka a pobytové akce (školy v přírodě, tábory ad.) 11. Role neziskových organizací, střediska a sítě EVVO 12. Role školního koordinátora EVVO, další vzdělávání pedagogů 13. Zařazení EV v RVP pro střední školy, Doporučené očekávané výstupy a jiné kurikulární dokumenty
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Výstupy z učení
|
Předmět EV předává teoretický základ problematiky EVVO ve školní a mimoškolní činnosti s důrazem na didaktiku environmentální výchovy na středních školách. Cílem je rozvinout kompetence z oblasti environmentální výchovy, které napomohou studentům v přípravě na výkon jejich budoucích profesí, zvýšit environmentální gramotnost a rozvinout zájem o environmentální výchovu na školách. Důraz je kladen na pochopení významu zařazení environmentální výchovy do školního kurikula jako integrovaného tématu.
Po absolvování předmětu bude student schopen: - definovat základní pojmy z oblasti ekologie a udržitelného rozvoje - vymezit postavení environmentální výchovy ve školním kurikulu a v mimoškolní činnosti - vysvětlit cíle a prostředky EVVO - pojmenovat možnosti ekologizace výuky a provozu škol - vyjmenovat úkoly koordinátora EVVO na školách - interpretovat příčiny a důsledky aktuálních problémů životního prostředí - navrhnout možnosti implementace problematiky udržitelného rozvoje do výchovně-vzdělávacího procesu
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor, Seminární práce
Prezenční forma studia: účast na seminářích, seminární práce (návrh výukového celku vybraného tématu environmentální výchovy dle oborové specifikace studenta)
|
Doporučená literatura
|
-
ČÍNČERA, J. (2007). Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 116 str.
-
Horká, H. (2005). Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno, PdF MU.
-
Máchal, A., Nováčková, H., Sobotová, L. (2012). Úvod do environmetální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání. Lipka, Brno.
-
MŠMT. (2008). Metodický pokyn MŠMT k zajištění environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO). Praha: MŠMT.
-
Pastorová, M. a kol. (2011). Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku průřezových témat na základních školách. Praha: Výzkumný ústav pedagogický.
|