| Název předmětu | Environmentální výchova |
|---|---|
| Kód předmětu | EKO/EV |
| Organizační forma výuky | Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Studenti se seznámí se základním pojetím EV v České republice, aktuálními problémy životního prostředí, školskými dokumenty podporující EVVO a nabídkou programů a služeb školám pro rozvoj EVVO a postavením koordinátora EVVO na školách. Důraz je kladen na metodické nástroje a prostředky pro realizaci environmentální výchovy na školách. Témata: 1. Cíle a směry EV, vývoj EV v ČR, terminologie EVVO, právní zakotvení 2. Základní pojmy z ekologie a udržitelného rozvoje 3. Aktuální problémy životního prostředí 4. Didaktické aspekty vývojové psychologie v oblasti EVVO 5. Aktivizující metody a formy environmentální výchovy 6. Klíčové kompetence v oblasti EV, učebnice ekologie, zdroje informací a didaktické pomůcky 7. Výchovně-vzdělávací cíle a prostředky EVVO ve školní a mimoškolní činnosti (ekologické výukové programy, kroužky, tábory, pobytové programy a školy v přírodě, dlouhodobé programy a projekty) 8. Osvěta veřejnosti, odpovědná spotřeba, poradenství (EVVOaP) 9. Organizačně-provozní zajištění EVVO na školách, využívání školních zahrad, přírodních učeben 10. Terénní výuka a pobytové akce (školy v přírodě, tábory ad.) 11. Role neziskových organizací, střediska a sítě EVVO 12. Role školního koordinátora EVVO, další vzdělávání pedagogů 13. Zařazení EV v RVP pro střední školy, Doporučené očekávané výstupy a jiné kurikulární dokumenty
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Výstupy z učení |
|
Předmět EV předává teoretický základ problematiky EVVO ve školní a mimoškolní činnosti s důrazem na didaktiku environmentální výchovy na středních školách. Cílem je rozvinout kompetence z oblasti environmentální výchovy, které napomohou studentům v přípravě na výkon jejich budoucích profesí, zvýšit environmentální gramotnost a rozvinout zájem o environmentální výchovu na školách. Důraz je kladen na pochopení významu zařazení environmentální výchovy do školního kurikula jako integrovaného tématu.
Po absolvování předmětu bude student schopen: - definovat základní pojmy z oblasti ekologie a udržitelného rozvoje - vymezit postavení environmentální výchovy ve školním kurikulu a v mimoškolní činnosti - vysvětlit cíle a prostředky EVVO - pojmenovat možnosti ekologizace výuky a provozu škol - vyjmenovat úkoly koordinátora EVVO na školách - interpretovat příčiny a důsledky aktuálních problémů životního prostředí - navrhnout možnosti implementace problematiky udržitelného rozvoje do výchovně-vzdělávacího procesu |
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Rozhovor, Seminární práce
Prezenční forma studia: účast na seminářích, seminární práce (návrh výukového celku vybraného tématu environmentální výchovy dle oborové specifikace studenta) |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství fyziky pro střední školy maior (2019) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy maior (2019) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro střední školy maior (2019) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství geologie a ochrany životního prostředí pro střední školy maior (2019) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství geografie pro střední školy maior (2019) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství deskriptivní geometrie pro střední školy maior (2019) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství matematiky pro střední školy maior (2019) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství biologie a environmentální výchovy pro střední školy maior (2021) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství chemie pro střední školy maior (2019) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |