Název předmětu | Environmentální výchova |
---|---|
Kód předmětu | EKO/EV |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Studenti se seznámí se základním pojetím EV v České republice, aktuálními problémy životního prostředí, školskými dokumenty podporující EVVO a nabídkou programů a služeb školám pro rozvoj EVVO a postavením koordinátora EVVO na školách. Důraz je kladen na metodické nástroje a prostředky pro realizaci environmentální výchovy na školách. Témata: 1. Cíle a směry EV, vývoj EV v ČR, terminologie EVVO, právní zakotvení 2. Základní pojmy z ekologie a udržitelného rozvoje 3. Aktuální problémy životního prostředí 4. Didaktické aspekty vývojové psychologie v oblasti EVVO 5. Aktivizující metody a formy environmentální výchovy 6. Klíčové kompetence v oblasti EV, učebnice ekologie, zdroje informací a didaktické pomůcky 7. Výchovně-vzdělávací cíle a prostředky EVVO ve školní a mimoškolní činnosti (ekologické výukové programy, kroužky, tábory, pobytové programy a školy v přírodě, dlouhodobé programy a projekty) 8. Osvěta veřejnosti, odpovědná spotřeba, poradenství (EVVOaP) 9. Organizačně-provozní zajištění EVVO na školách, využívání školních zahrad, přírodních učeben 10. Terénní výuka a pobytové akce (školy v přírodě, tábory ad.) 11. Role neziskových organizací, střediska a sítě EVVO 12. Role školního koordinátora EVVO, další vzdělávání pedagogů 13. Zařazení EV v RVP pro střední školy, Doporučené očekávané výstupy a jiné kurikulární dokumenty
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Výstupy z učení |
Předmět EV předává teoretický základ problematiky EVVO ve školní a mimoškolní činnosti s důrazem na didaktiku environmentální výchovy na středních školách. Cílem je rozvinout kompetence z oblasti environmentální výchovy, které napomohou studentům v přípravě na výkon jejich budoucích profesí, zvýšit environmentální gramotnost a rozvinout zájem o environmentální výchovu na školách. Důraz je kladen na pochopení významu zařazení environmentální výchovy do školního kurikula jako integrovaného tématu.
Po absolvování předmětu bude student schopen: - definovat základní pojmy z oblasti ekologie a udržitelného rozvoje - vymezit postavení environmentální výchovy ve školním kurikulu a v mimoškolní činnosti - vysvětlit cíle a prostředky EVVO - pojmenovat možnosti ekologizace výuky a provozu škol - vyjmenovat úkoly koordinátora EVVO na školách - interpretovat příčiny a důsledky aktuálních problémů životního prostředí - navrhnout možnosti implementace problematiky udržitelného rozvoje do výchovně-vzdělávacího procesu |
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Rozhovor, Seminární práce
Prezenční forma studia: účast na seminářích, seminární práce (návrh výukového celku vybraného tématu environmentální výchovy dle oborové specifikace studenta) |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy maior (2019) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství chemie pro střední školy maior (2019) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro střední školy maior (2019) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství matematiky pro střední školy maior (2019) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství fyziky pro střední školy maior (2019) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství geografie pro střední školy maior (2019) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství biologie a environmentální výchovy pro střední školy maior (2021) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství geologie a ochrany životního prostředí pro střední školy maior (2019) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství deskriptivní geometrie pro střední školy maior (2019) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |