Vyučující
|
-
Mazalová Monika, Mgr. Ph.D.
-
Kuras Tomáš, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Exkurze je zaměřena na praktické seznámení s významnými problémy ochrany životního prostředí v České republice. Během pěti dnů jsou navštíveny významné technologie s velkým potenciálním rizikem pro životní prostředí (např. jaderné a tepelné elektrárny, spalovny odpadů, těžba a zpracování surovin, rozsáhlé rekultivace uhelných revírů). Dále jsou navštívena pracoviště vybraných správ národních parků nebo chráněných krajinných oblastí, kde jsou studenti seznámeni s aktuálními problémy a formami jejich řešení (havárie, koncepční záležitosti, management, informační systémy). Součástí exkurze jsou i návštěvy specializovaných výzkumných pracovišť v oboru ochrana životního prostředí, kde je podán výklad o používaných metodách a praktických výstupech výzkumných úkolů.Exkurze slouží zejména k utřídění základních teoretických environmentálních znalostí a pro orientaci studentů před dalším studiem a osobní specializací studentů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Exkurze
- 40 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem je poskytnout studentům vhled do aktuálních problémů praktické ochrany přírody, resp. životního prostředí s využitím zkušeností pracovníků státní ochrany přírody (především odborní pracovníci správy Národních parků a CHKO), případně provozů a technologií se vztahem k problematice OP/OŽP.
Aplikace - znát různá pracoviště a technologie systému ochrany životního prostředí - poznat cenné lokality ochrany přírody v ČR a zásady jejich managementu - poznat vybrané problémy životního prostředí v různých regionech - seznámit se osobně s pracovníky veřejné správy i stakeholders zapojenými do řešení problémů ochrany životního prostředí v různých oblastech
|
Předpoklady
|
Exkurze navazuje především na teoretické kurzy Ochrana přírody a Chráněná území, přičemž implementuje a propojuje informace z řady dalších přednášek (geologie, geomorfologie, systematická botanika, zoologie, ekologie rostlin a živočichů apod.).
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Studenti se účastní celého programu terénní exkurze, alternativně zpracovávají esej k lokalitám a provozům, jejichž návštěvy se neúčastnili (např. z důvodů zdravotních, či jiných významných).
|
Doporučená literatura
|
-
Dle doporučení vedoucího exkurze a informační materiály podle navštívených lokalit..
-
Kolář, F. et al. (2012). Ochrana přírody z pohledu biologa. Proč a jak chránit českou přírodu. Dokořán, Praha.
|