Vyučující
|
-
Machar Ivo, prof. Ing. Ph.D.
-
Horváth Marián, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Stručná historie oboru. Klíčové termíny a koncepty oboru. Základy metodologie oboru, význam dlouhodobých monitorovacích projektů, multidisciplinární přístup v ekologii lesa. Definice lesa, lesní ekosystémy v globálním měřítku - přehled lesních biomů. Historická ekologie lesa a její význam pro strategie ochranářského managementu. Les jako ekosystém - struktura a komponenty lesního ekosystému, holistický přístup, dynamika toků a látek v lesním ekosystému. Půda v lesním ekosystému a hydrologické funkce lesů v krajině. Geobiochemické cykly v lesních ekosystémech a jejich antropogenní modifikace. Ekologická produktivita lesních ekosystémů v kontextu globální klimatické změny (GKZ). Důsledky GKZ pro lesní vegetační stupňovitost a ekofyziologickou odezvu lesních ekosystémů. Stres v lesním ekosystému v kontextu GKZ, selhání konceptu pasečného lesa v kontextu GKZ. Přirozené lesy jako přírodní laboratoř. Disturbance, sukcese a kontraverzní otázka velkého a malého vývojového cyklu. Biodiverzita lesních ekosystémů. Ekologie nížinných lesů Evropy a klíčové teorie jejich přirozené vývojové dynamiky. Ekologie horských lesů Evropy a klíčové teorie jejich přirozené vývojové dynamiky. Lesy jako krajinné ekosystémy. Ekosystémové služby lesa a hlavní metody jejich oceňování. Fylogenetický vývoj lesa na území ČR v poledové době. Historický vývoj hospodaření v Českých zemích (vývoj společenského vnímání lesa, přístup k managementu a lesnické legislativy). Hospodářské a mimoprodukční funkce lesa. Vývojové fáze lesního porostu. Hospodářský management lesních porostů, jejich výchova a obnova. Struktura lesního porostu, od pasečného lesa k bohatě strukturovaným lesům. Problematika přirozenosti lesa a dřevinné skladby. Stanovištní klasifikace lesa v ČR (lesnický typologický systém ÚHÚL), návaznost na hospodářský a ochranářský management. Management lesních ekosystémů ve zvláště chráněných územích. Problematika hospodářsko - úpravnického plánování. Plány péče o zvláště chráněná území.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
- Účast na výuce
- 3 hodiny za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Stručná historie oboru. Klíčové termíny a koncepty oboru. Základy metodologie oboru, význam dlouhodobých monitorovacích projektů, multidisciplinární přístup v ekologii lesa. Definice lesa, lesní ekosystémy v globálním měřítku - přehled lesních biomů. Historická ekologie lesa a její význam pro strategie ochranářského managementu. Les jako ekosystém - struktura a komponenty lesního ekosystému, holistický přístup, dynamika toků a látek v lesním ekosystému. Půda v lesním ekosystému a hydrologické funkce lesů v krajině. Geobiochemické cykly v lesních ekosystémech a jejich antropogenní modifikace. Ekologická produktivita lesních ekosystémů v kontextu globální klimatické změny (GKZ). Důsledky GKZ pro lesní vegetační stupňovitost a ekofyziologickou odezvu lesních ekosystémů. Stres v lesním ekosystému v kontextu GKZ, selhání konceptu pasečného lesa v kontextu GKZ. Přirozené lesy jako přírodní laboratoř. Disturbance, sukcese a kontraverzní otázka velkého a malého vývojového cyklu. Biodiverzita lesních ekosystémů. Ekologie nížinných lesů Evropy a klíčové teorie jejich přirozené vývojové dynamiky. Ekologie horských lesů Evropy a klíčové teorie jejich přirozené vývojové dynamiky. Lesy jako krajinné ekosystémy. Ekosystémové služby lesa a hlavní metody jejich oceňování. Fylogenetický vývoj lesa na území ČR v poledové době. Historický vývoj hospodaření v Českých zemích (vývoj společenského vnímání lesa, přístup k managementu a lesnické legislativy). Hospodářské a mimoprodukční funkce lesa. Vývojové fáze lesního porostu. Hospodářský management lesních porostů, jejich výchova a obnova. Struktura lesního porostu, od pasečného lesa k bohatě strukturovaným lesům. Problematika přirozenosti lesa a dřevinné skladby. Stanovištní klasifikace lesa v ČR (lesnický typologický systém ÚHÚL), návaznost na hospodářský a ochranářský management. Management lesních ekosystémů ve zvláště chráněných územích. Problematika hospodářsko - úpravnického plánování. Plány péče o zvláště chráněná území.
Posluchač umí rozeznat produkční a mimoprodukční funkce lesa, pochopil techniky zalesňování a obnovy lesa (přirozená a umělá obnova lesa) a je schopen vysvětlit rozdíly mezi hospodářskými způsoby (holosečný,výběrný, atd.)
|
Předpoklady
|
Základní znalost biologie na úrovni střední školy a znalost základů obecné ekologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška
zkouška: znalost a dobrá orientace v probraných tématech
|
Doporučená literatura
|
-
Barnes B.V., Zak D.R., Denton S.R., Spurr S.H. (1997). Forest Ecology.
-
Buckley, G.P. (1992). Ecology and Management of Coppice Woodlands.
-
Kimmins J.P. (2004). ): Forest Ecology. A Foundation for sustainable Forest Management and Environmental ethics in Forestry.
-
Konvička, M., Beneš, J., Čížek, L. (2006). Ohrožený hmyz nížinných lesů: ochrana a management..
-
Marek M. V. (2011). Uhlík v ekosystémech České republiky v měnícím se klimatu.
-
Podrázský V. (2014). Základy ekologie lesa.
-
Roček, I., Gross, J. (2000). Lesní hospodářství. ČZU Praha.
-
Šantrůčková H., Vrba J a kol. (2010). Co vyprávějí šumavské smrčiny..
|