Předmět: Didaktika ochrany životního prostředí

» Seznam fakult » PRF » EKO
Název předmětu Didaktika ochrany životního prostředí
Kód předmětu EKO/DOZP
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vorlíček Jiří, Mgr.
  • Tuf Ivan Hadrián, doc. RNDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Základní etapy vývoje české ekopedagogicky; cíle a prostředky environmentální výchovy; současná terminologie; právní zakotvení environmentálního vzdělávání (EV), výchovy a osvěty (EVVO) v ČR; etické zřetele EV; didaktická doporučení pro EV na základních a středních školách a v mimoškolních činnostech; klíčové kompetence; metodická specifika výuky základů ekologie, environmentalistiky, základních globálních problémů životního prostředí; projektová výuka jako stěžejní metoda EV; důvody a možnosti ekologizace výuky a provozu škol a školských zařízení; právo na informace o životním prostředí ve výuce environmentalistiky, v občanské výchově, v mimoškolní výchově; role školního koordinátora EVVO; postavení EVVO ve školním vzdělávacím programu ZŠ a SŠ.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická), Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem je poskytnout studentům informace z dané oblasti v rozsahu uvedeném v sylabu. Absolventi získají zkušenosti potřebné pro výuku odborných předmětů na středních a základních školách a v centrech mimoškolní výchovy.
Aplikace -znát oborová specifika pedagogického procesu -chápat a znát věkově specifická omezení chápání žáků -chápat a znát věkově specifické potřeby a zájmy žáků -umět přizpůsobit způsob výuky přednášenému tématu -umět připravit přednášku, cvičení, seminář a exkurzi
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Předmět je zakončen zkouškou
Doporučená literatura
  • Horká,H. (2000). Výchova pro 21. století. Koncepce glob. výchovy v podmínkách české školy. Paido, Brno.
  • Máchal,A. (2000). Průvodce praktickou ekologickou výchovou.. Brno. Rezekvítek.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství geologie a ochrany životního prostředí pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Ekologie a ochrana životního prostředí (2021) Kategorie: Ekologie a ochrana životního prostředí 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Biologie a environmentální výchova pro vzdělávání maior (2021) Kategorie: Ekologie a ochrana životního prostředí 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní