Vyučující
|
-
Hekera Petr, RNDr. Ph.D.
-
Ďuriš Zdeňěk, doc. RNDr. CSc.
-
Kuras Tomáš, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do studia předmětu. Obsah cvičení. Organizace práce ve cvičení a požadavky na zápočet. Bezpečnost při práci v laboratoři. 2. Biologická kresba, zásady kreslení, požadavky na kresbu v biologii. 3. Metody kreslení s mikroskopem a stereoskopickou lupou 4. Kreslení odhadem (od oka), přednosti a nevýhody. 5. Kreslení s pomocí okulárového měřítka. 6. Kreslení s pomocí okulárové mřížky a podle fotografické předlohy. 7. Použití kreslicího aparátu. 8. Kresba tuší a její úpravy, stínování. 9. Etologie zvířat v kresbě. 10. Využití počítačového skeneru k úpravě kreseb. 11. Příprava obrazových příloh rukopisů pro tisk. 12. Úpravy a odevzdání závěrečných prací v požadované kvalitě.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Grafické a výtvarné činnosti
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem je vysvětlit význam kvalitní ilustrace v biologii, naučit studenty využívat volné kresby a kresby s optickými pomůckami k zobrazování biologických objektů a jevů. Zvláštní důraz bude na kresbu mikroskopických objektů s použitím laboratorní optiky. Účelem je, aby studenti dokázali zobrazit systematicky či jinak biologicky významné tvary, struktury, proporce jednotlivých částí i celku objektu a dokázali nabytých schopností využít na praktických cvičeních, při přípravě diplomových prací i ve vlastní odborné kariéře.
Student rozvíjí schopnost kresby a její využití v biologické praxi
|
Předpoklady
|
Základní zkušenosti a znalosti kresby
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Odevzdání zadaného souboru kreseb v požadované kvalitě (známkové ohodnocení "1 - 3").
|
Doporučená literatura
|
-
COX J.A. Les coquilages dans la nature et dans l'art. 1979, New York, USA..
-
ROSTOVCEV N.N. Učebnyj risunok. 1976, Moskva., 1976..
-
RUPPERT E.E., BARNES R.D. Invertebrate zoology. 1994, Fort Worth..
|