Předmět: Školní pokusy 2

» Seznam fakult » PRF » AFC
Název předmětu Školní pokusy 2
Kód předmětu AFC/SKP2
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bártová Iveta, Mgr. Ph.D.
  • Mašláňová Helena, RNDr. Ph.D.
  • Smékal Zdeněk, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
" v laboratorním cvičení Školní pokusy 2 jsou zařazeny demonstrační a žákovské chemické experimenty z organické chemie a biochemie, několik pokusů z fyzikální chemie: " uhlovodíky a jejich vlastnosti " chemické reakce organických sloučenin " deriváty uhlovodíků - alkoholy, fenoly, aldehydy, ketony, ethery, organické kyseliny, estery " přírodní látky - sacharidy, tuky, mýdla, vonné esence, bílkoviny, alkaloidy, vitamíny " syntetické makromolekulární látky " chomatografie ve školních experimentech " elektrolýza, rychlost chemické reakce " počítačem podporované experimenty

Studijní aktivity a metody výuky
Laborování
  • Semestrální práce - 44 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 16 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 38 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 52 hodin za semestr
Výstupy z učení
V rámci laboratorního cvičení "Školní pokusy 2" studenti získají praktické dovednosti pro bezpečnou realizaci školních demonstračních a žákovských experimentů z organické chemie a biochemie.
Aplikovat teoretické poznatky chemie při realizaci školních demonstračních a žákovských experimentech z organické chemie a biochemie.
Předpoklady
Znalosti organické chemie a laboratorní techniky.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Pro úspěšné absolvováni předmětu musí student splnit 100% účast na cvičeni, zpracovat kartotéku pokusů z laboratorního cvičení a provést vystup s demonstračním experimentem.
Doporučená literatura
  • Učebnice chemie pro gymnázia, ZŠ a SŠ.
  • B. Z. Shakhashiri. (2011). Chemical Demonstrations. vol. 1- 5. Wisconsin.
  • G. C. Hill, J. S. Holman. (2021). Chemistry in context. Laboratory Manual. ELBS/Nelson.
  • H. Čtrnáctová, J. Halbych, J. Hudeček, J. Šímová. (2000). Chemické pokusy pro školu a zájmovou činnost. Prospektrum.
  • J. Trtílek a kolektiv. (1973). Školní pokusy. SNP, Praha.
  • K. Sucháčková, B. Drahoš, M. Klečková. (2019). Sbírka vybraných praktických úloh Chemické olympiády. VUP, Olomouc.
  • M. Klečková, Z. Šindelář. (2013). Školní pokusy z anorganické a organické chemie (skriptum). VUP, Olomouc.
  • M. Pasch, T. G. Gardner, G. Sparks-Langerová, A. J. Starková. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál.
  • S. L. Seager, M. R. Slabaugh. (2000). Chemistry for Today. Brooks/Cole.
  • T. L. Brown, H. E. LeMay, B. E. Bursten. (1997). Chemistry. Prentice-Hall.
  • T. R. Dickson. (1995). Introduction to Chemistry - laboratory experiments. John Wiley & Sons, Inc.
  • V. Švec, O. Šimoník. (1996). Praktikum didaktických dovedností. Brno.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství chemie pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní