Vyučující
|
-
Štarha Pavel, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Základy teorie učebního textu, strukturní prvky učebnice, systémový přístup k obsahové stránce učebnice chemie. Návaznost učebnice chemie na platné osnovy, předpoklady jejich variací. Transformace chemických poznatků do učebního textu, cílové požadavky chemického vzdělání na základní a střední škole a jejich odraz v učebních textech. Strukturní analýza učebnic chemie, jazyk učebnic, jeho sémantické a syntaktické složky z hlediska přiměřenosti věku a vyspělosti žáků. Terminologické otázky školské chemie, grafická a obrazová složka učebnic chemie. Možnosti aplikace různých metod při práci s učebnicí ve výuce chemie. Autorská práva dle aktuální legislativy, recenzní řízení, schvalování udělení doložky MŠMT pro celostátní učebnice apod. Moderní koncepce prezentace učebních textů s využitím ICT.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 40 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem přednášky "Teorie a praxe tvorby učebnice chemie" je objasnit studentům postup zpracování učebního textu pro žáky různých věkových kategorií.
Vybavit si postupy strukturování a transformace chemických poznatků do učebních textů.
|
Předpoklady
|
Absolvování magisterského studijního oboru učitelství chemie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Zpracování semestrální práce na zadané téma. Ústní zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
J. Průcha. (2013). Moderní pedagogika. Praha.
-
J. Průcha. (1998). Teorie a analýzy edukačního média. Brno.
-
J.Průcha. (2003). Jak psát učební texty. Ostrava.
-
M. Pash. (2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha.
-
M. Pluskal. (1996). Zdokonalení metody pro měření obtížnosti didaktických textů. Pedagogika, 46, s. 62-76.
|