Vyučující
|
-
Michalčáková Jana, Mgr. Ph.D. et Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Problematika barev a barevnosti v uměleckohistorickém bádání. 2. Historické prameny o barvách. 3. Barva a barevnost v antickém umění. 4. Barva barevnost ve středověkém umění. 5. Barva a barevnost od novověku do dnešní doby. 6. Průnik syntetických barviv do umělecké tvorby. 7. Experimentální příprava historických pigmentů a barviv. 8. Degradace barevnosti, pigmentů a barviv a uměleckohistorický průzkum. 9. Specifika základních technik malby a jejich historický vývoj. 10. Bílé, červené a zelené pigmenty a barviva v umění. 11. Modré, fialové a černé pigmenty a barviva v umění. 12. Žluté a hnědé pigmenty a barviva v umění. 13. Přírodní laky v umění.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Seznámit studenty se základy teorií barev z pohledu historika umění, jejich využitím v umělecké produkci v dobových kontextech a potenciálu využití těchto informací pro multidisciplinární uměleckohistoricko-přírodovědný výzkum.
Předmět studentům zprostředkuje znalosti o využití barevných materiálů z uměleckohistorického pohledu. Díky příkladovým studiím vybraných uměleckých děl umožní nahlížet na barevnost nejen jako na determinující materiálový komponent, ale také jako na umělecký výrazový element s možností zprostředkovat škálu informací nezbytnou pro adekvátní analýzy děl kulturního a uměleckého dědictví.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemný test
Znalosti v rozsahu přednášené problematiky, docházka min. 85% přednášek, úspěšné vypracování závěrečného testu.
|
Doporučená literatura
|
-
Berrie, B. (ed.). (2007). Artists' Pigments: A Handbook of Their History and Characteristics, Volume 4. London.
-
Böhm, F. X. (1932). Barva v teorii a praxi. Praha.
-
Eaustaugh, N. (2007). Pigment compendium. A dictionary and optical microscopy of historical pigments. Amsterdam.
-
Feller, R. L. (ed.). (1987). Artists' Pigments: A Handbook of Their History and Characteristics, Volume 1. Cambridge.
-
Halleux, R. (1990). Pigments et colorants de l'Antiquité et du Moyen Age; teinture, peinture, enluminure, études historiques et physico-chimiques. Orleans.
-
Howard, H. C. (2003). Pigments of English medieval wall painting. London.
-
Hřebíčková, B. (2006). Recepty starých mistrů. Brno.
-
Parramón J. M., Fresguet. G . (1995). Teorie barev. Svojtka a Vašut .
-
Pastoureau, M. (2013). Modrá. Dějiny jedné barvy. Praha.
-
Plinius Starší. (1974). Kapitoly o přírodě. Praha.
-
Roy, A. (ed.). (1994). Artists' Pigments: A Handbook of Their History and Characteristics, Volume 2. Oxford.
-
Slánský, B. (1953). Technika malby I, II. Praha.
-
Slánský, B. (1976). Technika v malířské tvorbě. Praha.
-
West Fitzhugh, E. (ed.). (1997). Artists' Pigments: A Handbook of Their History and Characteristics, Volume 3. Washington.
|