Vyučující
|
-
Michalčáková Jana, Mgr. Ph.D. et Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Historiografie a potenciál přírodovědného výzkumu pro studium výtvarných materiálů a technik. 2. Analytické metody v uměleckohistorickém výzkumu, památkové péči a muzejní praxi. Současný stav v Čr a v Evropě. 3. Antické a středověké technické traktáty. 4. Vybrané historické postupy zpracování uměleckých děl z kovu. 5. Historické techniky tvorby a analýzy iluminovaných rukopisů. 6. Historické techniky zpracování skla a děl se skleněnými komponenty. 7. Historické techniky mozaiky s přihlédnutím k zeměpisným odlišnostem a specifika jejich analýz. 8. Historické techniky a analýzy malby. 9. Historické techniky a analýzy nástěnné malby. 10. Umělecká díla na dřevěných nosičích (skulptura a malba) a specifika jejich analýz. 11. Umělecká díla z kamene (skulptura) a specifika jejich analýz. 12. Umělecká díla na plátně (malba) a specifika jejich analýz. 13. Umělecká díla z textilních materiálů (gobelíny a ostatní historické textilie) a specifika jejich analýz.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznámí studenty s problematikou výtvarných materiálů a technik. Zaměří se na analýzu uměleckého díla (v kontextu jeho vzniku), uměleckohistorickou hodnotu materiálů z nichž bylo dílo vytvořeno, techniky a procesy tvorby.
Získání znalostí přispěje k objasnění podmínek práce s materiálem, s jeho využitím a k ozřejmění vztahu tvůrce k materiálu (podřízení materiálu a podřízení se materiálu). Informační základna budoucích výzkumných pracovníků v přírodovědných oborech bude obohacena o znalosti nezbytné ke spolupráci s historiky umění, restaurátory a konzervátory a bude tak umožněna kvalitní multidisciplinární provazba mezi přírodními vědami a společenskovědním výzkumem.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemný test
Znalosti v rozsahu přednášené problematiky, docházka min. 85% přednášek, úspěšné vypracování závěrečného testu.
|
Doporučená literatura
|
-
Barbora Hřebíčková. (2006). Recepty starých mistrů. Brno.
-
Bartlová, M. (2006). Malířské vrstvy z pohledu historika umění středověku. in Technologia Artis, Praha, s. 69-71.
-
Bartlová, M. (2014). Mohou být materiálové analýzy pevnou oporou uměleckohistorického hodnocení?. in: Technologia Artis, Praha, s. 147-152.
-
Bohuslav Slánský. (1953). Technika malby I, II. Praha.
-
Bohuslav Slánský. (1976). Technika v malířské tvorbě. Praha.
-
Cennino Cennini. (1946). Kniha o umění středověku.. Praha.
-
Focillon, H. (1936). Život tvarů = (La vie des formes). Praha.
-
Francesca Piqué, Dušan Stulík. (2005). Conservation of the Last Judgment mosaic, St. Vitus Cathedral, Prague. Los Angeles.
-
Gian Luca Poldi, Giovanni Carlo Federico Villa. (2005). Analisi non invasive per le opere d'arte. Casi esemplari e repertorio iconografico. Milano.
-
Halleux, R. (1990). Pigments et colorants de l'Antiquité et du Moyen Age; teinture, peinture, enluminure, études historiques et physico-chimiques. Orleans.
-
Jo Kirby - Maarten van Bommel - André Verhecken. (2014). Natural colorants for dyeing and lake pigments. Practical recipes and their historical sources. London.
-
Magdalena Urbanová. (2013). Smalty ve výtvarné tvorbě. Brno.
-
Miloš Drdácký, Zuzana Slížková, Jaroslav Valach. (2015). Příspěvek technických věd k záchraně a restaurování památek. Telč.
-
Plinius Starší. (1974). Kapitoly o přírodě. Praha.
-
Smith, R. (2013). Encyklopedie výtvarných technik a materiálů = (The Artist's Handbook). Praha.
|