Vyučující
|
-
Razim Jakub, JUDr. PhDr. Ph.D. et Ph.D.
-
Horák Ondřej, doc. JUDr. Ph.D.
-
Dostalík Petr, doc. JUDr. Ph.D.
-
Osina Petr, JUDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Teze disertační práce a jak je uspořádat. Vhodné pořadí řešení problémů. Právní otázka a hledání odpovědi. Kritický přístup k pramenům a literatuře.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Předmět představuje základní předmět tvořící třetí pilíř studijního programu zaměřený na rozvoj odborných dovedností a obecných způsobilostí studenta, konkrétně na schopnosti studenta prezentovat nabyté znalosti a dovednosti ve vědeckém textu a na odborném vědeckém fóru. Předmět je koncipován jako čtyřsemestrální, s postupujícími semestry se zvyšují nároky plnění studentů v rámci předmětu. Předmět navazuje především na filozoficko-metodologické základy práva a vědeckou propedeutiku a je určen studentům studijního programu Právní dějiny a římské právo. Druhý semestr se již plně zaměřuje na schopnost studenta prezentovat výsledky jeho vědeckého výzkumu na vědecké konferenci. V průběhu semestru je student povinen ve spolupráci se svým školitelem zvolit téma pro svůj vědecký příspěvek (identifikovat problém, který bude řešen) a tento svůj vědecký příspěvek připravit tak, aby byl způsobilý k prezentaci na vědecké konferenci (schopnost prezentace nalezeného řešení zvoleného problému). Aktivní účast na konferenci zahrnuje i písemné vyhotovení příspěvku a jeho publikaci ve sborníku z konference, případně jinou formou s ohledem na výstup z konference (článek v tematicky zaměřeném čísle časopisu). V případě, že z konference nebude sborník připravován, bude výjimečně možné po dohodě se školitelem od této povinnosti upustit. Současně bude v rámci tohoto semestru student pokračovat v přípravě své disertační práce. Pro úspěšné absolvování předmětu je student povinen vypracovat a školiteli odevzdat podrobné teze disertační práce v rozsahu alespoň 10 normostran.
Schopnost studenta prezentovat nabyté znalosti a dovednosti ve vědeckém textu a na odborném vědeckém fóru
|
Předpoklady
|
Absolvování tohoto předmětu je podmíněno absolvováním předmětů Filozoficko-metodologické základy práva I., II., Vědecká a pedagogická propedeutika I., II. a Vědecká činnost a příprava disertační práce v oblasti právních dějin a římského práva I.áklady práva I., II. a Vědecká a pedagogická propedeutika I., II.
KTP/RFMZ2 a zároveň KPO/RVPP1 a zároveň KPO/RVPP2 a zároveň KTP/RVCR1 a zároveň KTP/RFMZ1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Splnění podmínek předmětu, kterými jsou pasivní účast na vědecké konferenci z právních dějin nebo římského práva a odevzdání podrobné rešerše literatury k disertační práci. Podmínky jsou stejné i pro studenty kombinované formy studia.
|
Doporučená literatura
|
-
Appleby Joyce, Lynn Hunt a Margaret Jacob. (2002). Jak říkat pravdu o dějinách: historie, věda, historie jako věda a Spojené státy americké. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.
-
BLOCH, Marc. (2011). Obrana historie aneb historik a jeho řemeslo. Praha: Argo.
-
Carr, Edward Hallett. (1967). Co je historie?. Praha: Svoboda.
-
časopis Dějiny - teorie - kritika. časopis Dějiny - teorie - kritika.
-
Del Mar M., Lobban M. (2014). Legal Theory and Legal History. Ashgate, Farnham, Surrey, England.
-
Himl, Pavel, Jan Tuček a kol. (2015). Texty k historickému prosemináři FHS UK.
-
Horský, Jan. (2009). Dějepisectví mezi vědou a vyprěvěním: úvahy o povaze, postupech a mezích historické vědy.. Praha: Argo.
-
Kutnar František, Jaroslav Marek. (2009). Přehledné dějiny českého a slovenského dějepisectví. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
-
Miroslav Hroch a kol. (1985). Úvod do studia dějepisu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
-
Morétau O., Mansferrer A., Modéer K. A. (2020). Comparative Legal History. Cheltenham: Elgar Publishing Ltd.
-
Pešek, Jiří (ed.). (2000). VIII. Sjezd českých historiků. Hradec Králové 10.-12. září 1999. Praha: Scriptorium.
-
Třeštík, Dušan. (1999). Mysliti dějiny. Praha: Paseka.
|