Vyučující
|
-
Masopust Šachová Petra, JUDr. Ph.D.
-
Coufalová Bronislava, JUDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. filozofická východiska RJ, základní restorativní principy a východiska 2. koncepty a definice, vývoj restorativní justice v mezinárodním kontextu 3. základní formy restorativních programů 4. oběť, pachatel a komunita I.: zaměřeno na oběť a její potřeby 5. oběť, pachatel a komunita II.: zaměřeno na pachatele, teorie desistence 6. oběť, pachatel a komunita III.: zaměřeno na komunitu 7. restorativní justice v mezinárodním a evropském právu 8. restorativní justice a trestněprávní systémy 9. aktuální stav restorativní justice v českém trestněprávním systému a praxi 10. využití restorativní justice při závažné trestné činnosti 11. restorativní justice a vězeňství 12. závěrečný seminář, kolokvium
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Restorativní justice v současné době představuje samostatný koncept řešení následků trestné činnosti, který do popředí staví potřeby oběti, dotčených komunit, nápravu narušených vztahů a snahu motivovat pachatele k přijetí opravdové odpovědnosti za své činy. Cesty, kterými restorativní přístupy ovlivňují stávající podoby trestního práva jednotlivých zemí, jsou rozmanité. Zapojení restorativní justice do trestněprávních systémů vyvolává řadu specifiky právních otázek, kterým je třeba věnovat náležitou pozornost. Cílem předmětu je poskytnout studentům ucelený přehled o filozofických a myšlenkových základech restorativního hnutí, jeho základních formách a strategiích, o hlavních restorativních principech, hodnotách a východiscích. Předmět je dále zaměřen na specificky právní otázky, které zapojení restorativní justice do oblasti trestního práva vyvolává. Pozornost v tomto směru bude věnována jak právní úpravě mezinárodní, tak úpravě české. Budou přestaveny modely, jakými restorativní přístupy s trestněprávními systémy kooperují a vzájemně se prolínají. Současně však budou naznačeny úskalí a rizika, které jednotlivé formy spolupráce obou systému představují. Závěrem bude pozornost zaměřena na dvě specifické otázky a oblasti užití restorativní justice, a to zapojení restorativních přístupů do oblasti vězeňství a do řešení následků závažné trestné činnosti.
Studenti absolvující tento předmět získají znalosti a dovednosti potřebné k hlubšímu pochopení restorativního konceptu a možnostem jeho zapojení do trestněprávních systémů.
|
Předpoklady
|
Dobrá znalost anglického jazyka a ochota k aktivní účasti na seminářích.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Písemný test
Předmět bude zakončen kolokviem a písemnou prací na zvolené téma.
|
Doporučená literatura
|
-
Braithwaite J. (1989). Crime, shame and reintegration. 16. ed.. New York: Cambridge University Press.
-
Cornwall D. J.; Blad J.; Wright M. (eds.). (2013). Civilizing Criminal Justice, An International Restorative Agenda for Penal Reform. 1. ed.. Sherfield-on-Loddon: Waterside Press Ltd.
-
Johnstone G.; Van Ness D. W. (eds.). (2007). Handbook of Restorative Justice. 1. ed.. Cullompton: Willan Publishing.
-
Karabec Z. (ed.). (2003). Restorativní justice - Sborník příspěvků a dokumentů. Praha: Institut pro kriminologii a sociální prevenci.
-
Zehr, H. (2005). Changing lenses: A new focus on crime and justice. 3. ed.. Scottdale: Herald Press.
-
Zehr, H. (2003). Úvod do restorativní justice. 1. vydání. Praha: Sdružení pro probaci a mediaci v justici.
|