Vyučující
|
-
Hlavinka Pavel, doc. PhDr. et Mgr. Ph.D.
-
Filipec Ondřej, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata seminářů: Úvod do etiky Empiristická etika Morální princip a svobodná vůle, svědomí Relativizace etiky (Marx, Freud, Nietzsche) Nové koncepce (analytická etika, speciální etiky) Etické systémy starověkého Egypta,Řecka a Říma Etické systémy hinduismu a buddhismu Etické systémy konfucianismu a taoismu Etické systémy křesťanství a judaismu Islámská etika Alternativní etické systémy
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující práce ve skupinách
- Domácí příprava na výuku
- 8 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
V průběhu jednosemestrální výuky se budou studenti prvního ročníku seznamovat se základními tématy obecné etiky jako je např. otázka svobodné vůle, svědomí, norem (autonomní a heteronomní založení etiky), viny a trestu. Přednášky věnované náboženství a mytologii se budou orientovat na komparaci křesťanství, judaismu, islámu, hinduismu, buddhismu, konfucianismu a taoismu. Stranou nezůstanou ani starověké mýty Egypta, Babylónu, Indie nebo Řecka. V návaznosti na přednášky z filozofické propedeutiky by ujasňování a analýza těchto pojmů a myšlenkových okruhů měla u začínajících studentů vést k rozvíjení samostatného a kritického myšlení.
Studenti absolvující tento předmět získají znalosti potřebné k orientaci v základních otázkách filozofické etiky, srovnávací etiky a náboženských etických systémů. Studenti si současně prohloubí uvědomění vlastních kulturních a s tím souvisejících mravních kořenů a předpokladů, což zajisté rozšíří i pole jejich interkulturálního uvědomění. Svrchovaným cílem kursu ovšem není pouze prohloubení vědomostních a komparativně-analytických schopností, ale také emoční inteligence, zejména empatie a intuice.
|
Předpoklady
|
Absolvování tohoto předmětu není podmíněno absolvováním některého jiného předmětu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta
Pro získání kolokvia je nutná 80 % účast na seminářích a aktivní prezentace vybraného tématu ve skupině 3 - 4 studentů před auditoriem svých spolužáků. Při něm projeví vedle základní znalostní úrovně i schopnost navrhnout praktické využití daných etických koncepcí buď reflexí vlastního životního stylu nebo rozličných oblastí společenského života.
|
Doporučená literatura
|
-
Bible.
-
Buddhistické sútry.
-
Korán.
-
Upanišady.
-
Zóhar svatá kniha kabaly.
-
Anzenbacher, A. (1994). Úvod do etiky. Praha: Akademie.
-
Aristoteles. (1996). Etika Nikomachova. Rezek, Praha.
-
Brázda, R. (2002). Srovnávací etika. KLP, Praha.
-
Habáň, M. (1991). Přirozená etika. TRS, Praha.
-
Hlavinka, P. (2014). Dobro a ctnost pohledem etických a náboženských koncepcí. Praha.
-
Rich, A. (1994). Etika hospodářství. Praha: Oikoymenh.
|