Vyučující
|
-
Tomoszek Maxim, JUDr. Ph.D.
-
Vašíčková Andrea, JUDr.
-
Madleňáková Lucia, JUDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
První ze seminářů bude věnován metodám ombudsmanské práce, jehož absolvování je nezbytným předpokladem výkonu odborné praxe. V rámci dalších pěti teoretických seminářů se studenti seznámí s vybranými oblastmi sociálních práv (dle aktuálních případů ochránce a možností pracovníků jeho kanceláře). Možnými tématy jsou právo na soukromý a rodinný život dětí aktuálně v institucích, rovné šance ve vzdělání, vybrané aspekty sociálního zabezpečení (postavení studenta v systému, srážky z důchodu, sKarty), sociální služby a dávky pro osoby se zdravotním postižením, rovný přístup k bydlení, zastupování dítěte před soudem, poznatky ochránce ze systematických návštěv, zaměstnávání cizinců apod.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je umožnit studentům získat praktické dovednosti v aplikaci konkrétních právních předpisů na základě aktuální kazuistiky z činnosti veřejného ochránce práv. Předmět je zaměřen výrazně prakticky, i v rámci teoretických bloků bude jádrem výuky zejména analýza reálných případů. Podmínkou absolvování předmětu je účast na seminářích a práce na společném semestrálním projektu. Cílem kursu je rovněž podpora komplexního a multioborového přístupu, a nejen v rámci jednotlivých právních odvětví, ale studenti budou rovněž pracovat s mezinárodními prameny a mimoprávními dokumenty. Tento celostní přístup vytříbí schopnost právní argumentace studentů a jednotlivé výkladové metody. Po absolvování kurzu by měli studenti být schopni posoudit působnost veřejného ochránce práv k řešení jednotlivých kauz. Dále by měli být schopni zorientovat se v kauzách veřejného práva, posoudit, které právní předpisy dopadají na konkrétní kauzu a kterému nebo kterým úřadům (institucím) přísluší zabývat se předkládanou věcí. Měli by být schopni vypracovat zprávu o šetření ochránce jako celistvý dokument zahrnující popis skutkového stavu a následné vyargumentované právní hodnocení postupu úřadů s použitím relevantní judikatury včetně formulování opatření k nápravě. Předmětem výuky bude nejen šetření postupu úřadů, ale i specifika působení ochránce jako národního preventivního mechanismu a národního tělesa pro rovné zacházení a ochranu před diskriminací.
Zlepšení dovednosti praktické aplikace práva při kontrole (dohledu) nad běžnou a dennodenní praxí správních úřadů v působnosti veřejného ochránce práv. Rovněž budou studenti schopni pracovat rozeznat a v praxi aplikovat možnosti ochránce jako národního preventivního mechanismu a národního tělesa pro rovné zacházení a ochranu před diskriminací. Podpora způsobilosti rozeznávání podstatných aspektů řešené právní kauzy (předkládané obvykle stěžovatelem - laikem) a schopnosti cílit na strategický výsledek případu.
|
Předpoklady
|
Předmět není podmíněn absolvováním jiného předmětu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Požadavky na studenty pro absolvování předmětu jsou aktivní účast na seminářích a zpracování semestrálního projektu.
|
Doporučená literatura
|
-
Motejl, Otakar; Černá, Iva; Panovská, Klára; Matyášová, Petra. Rodina a dítě (sborník stanovisek), 2007, dostupné na www.ochrance.cz.
-
Motejl, Otakar; Hrubý, Jiří; Šalomounová, Jitka; Kantořík, Pavel; Pavlíčková, Kateřina. Důchody (sborník stanovisek), 2009, dostupné na www.ochrance.cz..
-
Souhrnné zprávy veřejného ochránce práv 2009 -2012 dostupné na www.ochrance.cz.
-
Sládeček, V. (2011). Zákon o Veřejném ochránci práv : komentář. 2. vyd.. C. H. Beck, Praha.
-
Šabatová, A. Ombundsman a lidská práva. 1.vyd. Praha: Linde a. s., 2008. 200 s. ISBN: 978-80-7239-229-2..
|