| Název předmětu | Mentální postižení ve (speciálně)pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu |
|---|---|
| Kód předmětu | USS/XZSMP |
| Organizační forma výuky | bez kontaktní výuky |
| Úroveň předmětu | Doktorský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 7 |
| Vyučovací jazyk | Čeština, Angličtina |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
nespecifikováno
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Obsah předmětu je zaměřen na terminologický aparát disciplíny a jeho proměny v systému mezinárodních klasifikací, etiologii postižení, specifika osobnostní struktury a ontogenezi jedince s mentálním či dalším duševním postižením, na systém péče o osoby s mentálním postižením a oslabením kognitivního vývoje či PAS u nás i v Evropě, metodologii a didaktiku, alternativní přístupy v péči i edukaci, teorii výchovy, historii péče a vývoj myšlení v přístupu k osobám s MP Studijní literatura a studijní pomůcky: PASTIERIKOVÁ, L. (2012). Poruchy autistického spektra. Olomouc: Univerzita Palackého. PASTIERIKOVÁ, L.; REGEC, V. (2010). Komunikace a lidé s mentálním postižením. In: JURKOVIČOVÁ, P. (ed.) Komunikace a lidé s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého. BAJO, I., VAŠEK, Š. (1994). Pedagogika mentálne postihnutých (Psychopédia). Bratislava: Sapientia. KOZÁKOVÁ, Z. (2012). Etiologie, symptomatologie a klasifikace mentálního postižení. In: KREJČÍŘOVÁ, O., KOZÁKOVÁ, Z., MÜLLER, O. Základy psychopedie. Olomouc: Univerzita Palackého. SVOBODA, M. (ed.), KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál. VALENTA, M., (ed.), MÜLLER, O. a kol. (2022). Psychopedie. Praha: Parta. VALENTA, M., (ed.), LEČBYCH, M., MICHALÍK, J. a kol. (2018). Mentální postižení ve (speciálně)pedagogické, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: GRADA.
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
|
| Doporučená literatura |
|
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |