Course title | Special pedagogical diagnosis |
---|---|
Course code | USS/XZSDG |
Organizational form of instruction | no contact |
Level of course | Doctoral |
Year of study | not specified |
Semester | Winter and summer |
Number of ECTS credits | 7 |
Language of instruction | Czech, English |
Status of course | Compulsory-optional |
Form of instruction | Face-to-face |
Work placements | This is not an internship |
Recommended optional programme components | None |
Lecturer(s) |
---|
|
Course content |
unspecified
|
Learning activities and teaching methods |
unspecified |
Learning outcomes |
The content of the subject is focused on competences, theoretical-methodological aspects, structure, institutes, processes, methods and means of special pedagogical diagnostics, on basal psychometry, educometry, psychodiagnostics and sociometry of children, pupils and adults with disabilities in relation to the norm. In addition to normative diagnostics including clinical and standardized procedures, techniques and methods, the discipline also deals with dynamic diagnostics and lege artis approaches in general and the relationship of diagnostic domains to determining the degree of support measures (catalogues). List of recommended literature and materials: VAŠEK, Š. (1991). Špeciálnopedagogická diagnostika. Bratislava: SPN. POTMĚŠIL, M., VALENTA, M. (2006). Chapters on Special Education. Olomouc: VUP. ČADOVÁ, E. a kol. (2012). Katalog posuzování speciálních vzdělávacích potřeb (Část II.). Diagnostické domény pro žáky s tělesným postižením. Olomouc: VUP. VALENTA, M. a kol. (2012). Katalog posuzování speciálních vzdělávacích potřeb (Část II.). Diagnostické domény pro žáky s mentálním postižením. Olomouc: VUP. JANKOVÁ, J. a kol. (2012). Katalog posuzování speciálních vzdělávacích potřeb (Část II.). Diagnostické domény pro žáky se zrakovým postižením. Olomouc: VUP. BARVÍKOVÁ, J. a kol. (2012). Katalog posuzování speciálních vzdělávacích potřeb (Část II.). Diagnostické domény pro žáky se sluchovým postižením. Olomouc: VUP. VRBOVÁ, R. a kol. (2012). Katalog posuzování speciálních vzdělávacích potřeb (Část II.). Diagnostické domény pro žáky s narušenou komunikační schopností. Olomouc: VUP. ŽAMPACHOVÁ, Z. a kol. (2012). Katalog posuzování speciálních vzdělávacích potřeb (Část II.). Diagnostické domény pro žáky s PAS či dalším psychickým onemocněním. Olomouc: VUP. SVOBODA, M. a kol. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál. SVOBODA, M. a kol. (1999). Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál.
|
Prerequisites |
unspecified
|
Assessment methods and criteria |
unspecified
|
Recommended literature |
|
Study plans that include the course |
Faculty | Study plan (Version) | Category of Branch/Specialization | Recommended semester | |
---|---|---|---|---|
Faculty: Faculty of Education | Study plan (Version): Special Education (DC23) | Category: Pedagogy, teacher training and social care | - | Recommended year of study:-, Recommended semester: - |
Faculty: Faculty of Education | Study plan (Version): Special Education (DC24) | Category: Pedagogy, teacher training and social care | - | Recommended year of study:-, Recommended semester: - |
Faculty: Faculty of Education | Study plan (Version): Special Education (DC24) | Category: Pedagogy, teacher training and social care | - | Recommended year of study:-, Recommended semester: - |
Faculty: Faculty of Education | Study plan (Version): Special Education (DC24) | Category: Pedagogy, teacher training and social care | - | Recommended year of study:-, Recommended semester: - |
Faculty: Faculty of Education | Study plan (Version): Special Education (DC23) | Category: Pedagogy, teacher training and social care | - | Recommended year of study:-, Recommended semester: - |
Faculty: Faculty of Education | Study plan (Version): Special Education (DC23) | Category: Pedagogy, teacher training and social care | - | Recommended year of study:-, Recommended semester: - |