| Název předmětu | Osobnost speciálního pedagoga |
|---|---|
| Kód předmětu | USS/XZOSP |
| Organizační forma výuky | bez kontaktní výuky |
| Úroveň předmětu | Doktorský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 7 |
| Vyučovací jazyk | Čeština, Angličtina |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
nespecifikováno
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
| Výstupy z učení |
|
Osobnost speciálního pedagoga - Sylabus, cíle a požadavky Název předmětu: Osobnost speciálního pedagoga. Cíle předmětu: Prohloubit teoretické a výzkumné porozumění konceptu osobnosti speciálního pedagoga. Analyzovat osobnostní, etické a profesní dimenze jeho role v současné společnosti. Podporovat kritickou reflexi vztahu mezi osobnostními charakteristikami pedagoga a efektivitou jeho práce. Rozvíjet schopnost doktorandů samostatně bádat v oblasti profesní identity, resilience a etiky speciálních pedagogů. Tematické okruhy: 1. Úvod do problematiky: Definice a pojetí osobnosti pedagoga (osobnost a profesní já; specifika role speciálního pedagoga v inkluzivní a segregované edukaci). 2. Historické a současné koncepce: Osobnost učitele/pedagoga (psychologické, pedagogické a filozofické přístupy; proměna profesní identity pedagoga ve vztahu ke společnosti). 3. Osobnostní kompetence: Speciálního pedagoga (kognitivní, emoční a sociální složky; vztah k práci s dětmi a dospělými s postižením). 4. Etické aspekty a hodnotová orientace: Etická dilemata v praxi; vztah mezi osobnostní integritou a profesní odpovědností. 5. Resilience a copingové strategie: Prevence syndromu vyhoření; psychická odolnost v zátěžových situacích. 6. Profesní identita a sebereflexe: Metody rozvoje profesní identity (supervize, intervize, mentoring); sebereflexe jako nástroj profesního růstu. 7. Mezinárodní perspektiva: Srovnání požadavků na speciální pedagogy v různých zemích; globální výzvy a profesní standardy. Požadavky na ukončení: Písemný úkol (odevzdán týden před zkouškou) a ústní zkouška (reflexe písemného úkolu + diskuze k vybraným tematickým okruhům). Písemný úkol (odborná esej, 10 normostran): Vyberte a vypracujte jednu z oblastí podloženou relevantní literaturou: 1. Výzkum resilience speciálních pedagogů: Komparativní studie dvou zahraničních zdrojů odborných časopisů (včetně metodologie, etických otázek a očekávaných přínosů). 2. Etické dilema v práci speciálního pedagoga: Komparativní studie dvou zahraničních zdrojů odborných časopisů (včetně metodologie, etických otázek a očekávaných přínosů). 3. Mezinárodní srovnání: Standardy a požadavky na osobnost speciálního pedagoga v České republice a vybrané zemi. Cíl práce: Dokázat samostatně a kriticky analyzovat problematiku osobnosti speciálního pedagoga s využitím aktuálních výzkumných poznatků a reflektovat souvislosti s vlastní profesní nebo akademickou praxí. Hodnocení: Originalita a hloubka analýzy (40 %); práce s literaturou a správnost citací (20 %); metodologická ukotvenost (20 %); stylistická a formální úroveň práce (20 %). Studijní literatura a pomůcky: BAUMGARTEN, F. (2001). Zvládanie stresu? Coping. BRATSKÁ, M. (1992). Vieme riešiť závažové situácie?. COAN, R. W. (1999). Optimální osobnost a duševní zdraví. DANIEL, J. (2002). Zaťaž a jej zvládanie v profesii učitela. DRAPELA, J. (1997). Přehled teorií osobnosti. HANÁKOVÁ, A. a kol. (2018). Deskripce vybraných faktorů výchovy a vzdělávání u osob se zdravotním postižením. HASTINGS. R.P., OAKFORD, S. (2003). Student teachers' attitudes toward the inclusion of children with special needs. HENNING, C., KELLER, G. (1996). Antistresový program pro učitele. HLADKÝ, A., ŽIDKOVÁ, Z. (1999). Metody hodnocení psychosociální pracovní zátěže. HONZÁK, R. (2013). Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. HONZÁK, R. (1995). Strach, tréma, úzkost a jak je zvládat. CHROMÝ, K., HONZÁK, R. (2005). Somatizace a funkční poruchy. JANKOVSKÝ, J. (2003). Etika pro pomáhající profese. KAVALE, K. A. (2002). Mainstreaming to full inclusion: From orthogenesis to pathogenesis of an idea. KEBZA, V., KEBZA, V., ŠOLCOVÁ, I. (2003). Syndrom vyhoření. KYRIACOU, CH. (1996). Klíčové dovednosti učitele (cesty k lepšímu vyučování). LIBIGEROVÁ, E. (1999). Syndrom profesionálního vyhoření. MALLOTOVÁ, K. (2000). Burn-out neboli syndrom vyhoření. MLČÁK, Z. (2000). K teoretickému paradigmatu psychické zátěže učitelů. NAKONEČNÝ, M. (2009). Psychologie osobnosti.
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Analýza výkonů studenta
Požadavky na ukončení - Písemný úkol (viz níže) - Ústní zkouška - reflexe písemného úkolu + diskuze k vybraným tematickým okruhům Písemný úkol - bude odevzdán týden před konáním zkoušky. Zadání: Vyberte si jednu z následujících oblastí a vypracujte odbornou esej (10 normostran) podloženou relevantní odbornou literaturou Výzkum resilience speciálních pedagogů - komparativní studie dvou zahraničních zdrojů odborných časopisů (včetně metodologie, etických otázek a očekávaných přínosů). 1. Etické dilema v práci speciálního pedagoga - komparativní studie dvou zahraničních zdrojů odborných časopisů (včetně metodologie, etických otázek a očekávaných přínosů). 2. Mezinárodní srovnání - standardy a požadavky na osobnost speciálního pedagoga v České republice a vybrané zemi. Cíl práce: Dokázat samostatně a kriticky analyzovat problematiku osobnosti speciálního pedagoga s využitím aktuálních výzkumných poznatků a reflektovat souvislosti s vlastní profesní nebo akademickou praxí. |
| Doporučená literatura |
|
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |