Předmět: Interdisciplinární a interprofesní přesahy speciální pedagogiky

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Interdisciplinární a interprofesní přesahy speciální pedagogiky
Kód předmětu USS/XZINT
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
BARRETT, L., DUNBAR, R., LYCCETT, J. (2007). Evoluční psychologie člověka. Praha: Portál. ISBN 978-80-7178-969-7. ČERNÝ, J. (2005). Malé dějiny lingvistiky. Praha: Portál. ISBN 978-80-7178-908-6. DŽUKA, J. (ed.). (2004). Psychologické dimenzie kvality života. Prešov: Prešovská univerzita. ISBN 80-8068-282-8. FRUMKINA, R. M. (2003). Psicholingvistika. Moskva: Academia. ISBN 57-6950-726-8. GOWERS, S. G. et al. (2001). Adolescent Psychiatry in Clinical Praktice. Arnold, London. HAGEGE, C. (1998). Člověk a řeč: lingvistický příspěvek k humanitním vědám. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-331-8. JANKOVSKÝ, J. (2003). Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton. ISBN 80-7254-329-6. JESENSKÝ, J. (2001). Komprehensivní speciální pedagogika. Hradec Králové: Univerzita Hradec Králové. KELLER, J. (1991). Úvod do sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství. KOUKOLÍK, F. (2008). Mozek a jeho duše. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-314-3. KOUKOLÍK, F. (2002). Lidský mozek: funkční systémy: norma a poruchy. Praha: Portál. ISBN 80-7178-632-2. KULIŠŤÁK, P. (2003). Neuropsychologie. Praha: Portál. ISBN 80-7178-554-7. LANGER, J., ANDRES, J., BENEŠOVÁ, M., FALTÝNEK, D. (2020). Quantitative Linguistic Analysis of Czech Sign Language. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-5727-7. LECHTA, V., KUDLÁČOVÁ, B. (2014). Reflection of Inclusive Education of the 21st Century in Correlative Scientific Fields. Peter Lang, Frankfurt am Main. pp. 117-123. ISBN 978-3-631-64835-3. LEZAK, M.D. (2004). Neuropsychological Assesment. New York: Oxford University Press. LOVE, R. J., WEBB, G. W. (2009). Mozek a řeč. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-464-9. MACAULEY, K., SKOV, H., LEHTONEN, K., & SHULMAN, B. (2016). Perceptions of an international interprofessional education experience: Findings from students based in Europe and North America. Journal of interprofessional care, 30(5), 606-614. https://doi.org/10.1080/13561820.2016.1189888 MANOR-BINYAMINI, I. (2015). Language and Discourse in Special Education [electronic resource]: Understanding Ethnographic Interdisciplinary Team Culture [online]. Available from: https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edsoai&AN=edsoai.on1147985150&lang=cs&site=eds-live&scope=site MICHEL, G. F., MOOREOVÁ, C. L. (1999). Psychobiologie. Praha: Portál. ISBN 80-7178-116-9. NORLIN, J. W. (2003). Special Education Dictionary. Horsham: LRP Publication. ISBN 1-57834-002-0. ROTATORI, ANTHONY F., JEFFREY P. BAKKEN, AND FESTUS E. OBIAKOR. (2015). Interdisciplinary Connections to Special Education: Key Related Professionals Involved. Advances in Special Education. Volume 30, Part B. Advances in Special Education. ISBN-10: 1784416649. ISBN-13: 978-1784416645 ŘÍČAN, P. KREJČÍŘOVÁ, D. a kol. (2000). Dětská klinická psychologie. Praha, Grada. ISBN 80-7169-512-2. THAGARD, P. (2001). Úvod do kognitivní vědy. Praha: Portál. ISBN 80-7178-445-1. VÁGNEROVÁ, M. (2002). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál. ISBN 80-7178-678-0. VITÁSKOVÁ, K. (2012). Možnosti transdiciplinární spolupráce pedagogů, speciálních pedagogů a sociálních pedagogů při zvyšování efektivity inkluze u dětí s postižením z kulturně-jazykově odlišného prostředí. In: LECHTA, V. a kol.: Výchovný aspekt inkluzívnej edukácie a jeho dimenzie. Bratislava: Iris. s. 173-183. ISBN 978-80-89256-89-1. VITÁSKOVÁ, K. et al. (2014). Vybrané typy narušené komunikační schopnosti v interdisciplinárním přístupu. Výsledky partikulárních výzkumných šetření. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, s. 9-11. ISBN: 978-80-244-3433-9. VYGOTSKIJ, L. S. (2004). Vztah myšlení a řeč. Praha: Portál. ISBN 80-7178-943-7. VYGOTSKIJ, L. S., PRŮCHA, J. ed. (2017). Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je získání a následné ověření přehledu o mezioborových přesazích vědního oboru speciální pedagogika, a to zejm. s ohledem na možnosti, příležitosti i limity interdisciplinárního a interprofesního propojení akademicky orientovaných výzkumných aktivit. Znalost existujících přesahů přispěje ke kreativní otevřenosti výzkumných pracovníků k interdisciplinárnímu výzkumu včetně jeho přínosu pro rozvoj poznání v oboru speciální pedagogika. Zahrnuto je také akcentování vývoje k transdisciplinárně pojatému transferu speciálněpedagogického výzkumu do edukačně, klinicky a sociálně orientované praxe a význam intersektorové (meziresortní) spolupráce na národní i mezinárodní úrovni. Obsahová stránka předmětu je založena na seznámení s aktuálními tuzemskými i zahraničními trendy v interdisciplinárně propojeném výzkumu ve speciální pedagogice s dalšími vědními obory (např. s medicínskými a zdravotnickými disciplínami, psychologií, lingvistikou, kybernetikou, informatikou, bionikou, geoinformatikou, sociální prací, sociologií, andragogikou aj.). Součástí je také nahlížení na specifika užívané odborné terminologie a sdílení vědecko-výzkumných výzkumných zdrojů. Cíle předmětu - Získání přehledu o interdisciplinárních přesazích speciální pedagogiky. - Ověření možností, příležitostí a limitů akademicky orientovaného výzkumu v rámci interdisciplinární a interprofesní spolupráce. - Podpora kreativní otevřenosti doktorandů k interdisciplinárnímu výzkumu a jeho aplikaci pro rozvoj poznání v oboru speciální pedagogiky. - Seznámení s možnostmi transdisciplinárního transferu speciálněpedagogického výzkumu do praxe (edukační, klinické, sociální). - Podpora intersektorové (meziresortní) spolupráce na národní i mezinárodní úrovni. Možnosti interdisciplinárního propojení - Spolupráce s jinými obory: medicína, psychologie, lingvistika, kybernetika, informatika, bionika, geoinformatika, sociální práce, sociologie, andragogika. - Zapojení do národních i mezinárodních výzkumných projektů. - Analýza odborné terminologie pro efektivní sdílení vědecko-výzkumných zdrojů.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
- Zpracování analytického přehledu interdisciplinárních přístupů ve vlastním výzkumu. - Identifikace přínosů a limitů interdisciplinárních a interprofesních přesahů ve speciálněpedagogickém výzkumu. - Prezentace 3 českých i zahraničních výzkumů (příkladů dobré praxe) s interdisciplinárním nebo inteprofesním přesahem s obdobným zaměřením dle vlastního disertačního projektu. Student je povinen odevzdat písemné podklady ke všem 3 výše uvedeným bodům nejméně 10 pracovních dnů před konáním zkoušky pro posouzení členy komise.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -