The content of the subject is focused on competences, theoretical-methodological aspects, structure, institutes, processes, methods and means of psychiatric diagnosis, on basic psychometrics, educometrics, psychodiagnostics and sociometrics of children, pupils and adults with mental disabilities, with impaired cognitive development and ASD. In addition to normative diagnostics containing clinical as well as standardized procedures, techniques and methods, the discipline also deals with dynamic diagnostics and lege artis approaches in general and the relationship of diagnostic domains to determining the degree of support measures (catalogues). Study literature and study aids VAŠEK, Š. (1991). Špeciálnopedagogická diagnostika. Bratislava: SPN. POTMĚŠIL, M., VALENTA, M. (2006). Chapters on Special Education. Olomouc: VUP. VALENTA, M. a kol. (2012). Katalog posuzování speciálních vzdělávacích potřeb (Část II.). Diagnostické domény pro žáky s mentálním postižením. Olomouc: VUP. ŽAMPACHOVÁ, Z. a kol. (2012). Katalog posuzování speciálních vzdělávacích potřeb (Část II.). Diagnostické domény pro žáky s PAS či dalším psychickým onemocněním. Olomouc: VUP. SVOBODA, M. a kol. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál. ŠVARCOVÁ, I. (2006). Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál. THOROVÁ, K. (2006). Poruchy autistického spektra. Praha: Portál. VÁGNEROVÁ, M. (2008). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál. VALENTA, M., MÜLLER, O., a kol. (2022). Psychopedie. Praha: Parta.
|