Předmět: Alternativní a augmentativní komunikační systémy a asistivní technologie

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Alternativní a augmentativní komunikační systémy a asistivní technologie
Kód předmětu USS/XZAKS
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Potměšil Miloň, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Sylabus předmětu: Alternativní a augmentativní komunikace (AAK) 1. Základní údaje Sylabus předmětu: Alternativní a augmentativní komunikace (AAK) Název předmětu: Alternativní a augmentativní komunikace (AAK) Kód předmětu: USS/XZAK Garant předmětu: prof. M. Potměšil Předpokládané vstupní znalosti: povědomí o teorii komunikace, znalost výzkumných metod v speciální pedagogice 2. Charakteristika a cíle předmětu Předmět Alternativní a augmentativní komunikace je pro doktorandy v oblasti speciální pedagogiky, s důrazem na teoretické, metodologické i praktické aspekty AAK. Cílem je, aby studenti dokázali kriticky číst literaturu, aplikovat teorie AAK v kontextu výzkumných studií, analyzovat konkrétní případové situace a navrhovat intervence či výzkumná řešení. Po absolvování tohoto semináře by student měl být schopen: - Teoreticky vymezit klíčové koncepty AAK a klasifikace systémů. - Analyzovat silné a slabé stránky různých systémů AAK. - Navrhovat a hodnotit intervence s využitím AAK. - Kriticky interpretovat výzkumy týkající se AAK. - Vypracovat vlastní výzkumný návrh zaměřený na AAK. - Prezentovat a obhajovat závěry v akademickém prostředí. 3. Tematické okruhy k nastudování 1. Úvod do AAK: definice, teorie, přístupy 2. Modely kompetence v AAK a psychosociální aspekty 3. Typy komunikačních systémů 4. Technologie a pomůcky v AAK 5. Diagnostika, hodnocení a výběr systému 6. Interference, překážky, adaptační strategie 7. Výzkum v AAK a aplikace v praxi 4. Požadavky na ukončení a hodnocení - Ústní zkouška - diskuse k jednomu z uvedených témat -Kritické rozbory literatury - Prezentace případové studie nebo výzkumného návrhu 5. Studijní literatura - JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno: MU, 2010. - ŠAROUNOVÁ, J. a kol. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál, 2014. - BOČKOVÁ, B. Vybrané kapitoly z alternativní a augmentativní komunikace. Brno: MU, 2015. - DA FONTE, M. A.; BOESCH, M. C. Effective Augmentative and Alternative Communication Practices. Routledge, 2019. - BENDOVÁ, P. Alternativní komunikační techniky. Olomouc: UP, 2013. - KNAPCOVÁ, M. Výměnný obrázkový komunikační systém - VOKS. Praha: IPPP, 2005. - Light, J.; McNaughton, D. Communicative Competence for Individuals who require AAC. 2014.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -