Cílem předmětu je hlubší analýza a komparace historicky podložených i aktuálních vědecko-výzkumných poznatků z oblasti symptomatických poruch řeči, ať již jako primárního či sekundárního symptomu. Obsahem budou symptomatické poruchy řeči u osob se senzorickým - sluchovým a zrakovým postižením či u jejich kombinovaných duálních forem (huchoslepota), symptomatické poruchy řeči u osob s mentálním a somatickým postižením, symptomatické poruchy řeči u osob s neurologickým onemocněním, u osob s psychiatrickou diagnózou, u osob s kombinovaným postižením, u osob s poruchami autistického spektra, u osob se syndromovými vadami (s akcentem na důrazem na Downův syndrom, a další syndromy spojené s narušenou komunikační schopností a symptomatické poruchy řeči u osob s ADD, ADHD, specifickými vývojovými poruchami akademických dovedností a poruchami chování. Součástí bude syntéza poznatků z propedeutických a příbuzných disciplín tuzemských i zahraničních publikovaných vědecky podložených zdrojů. Součástí předmětu budou především etiologické vazby ve vztahu k symptomatologii jednotlivých skupin symptomatických poruch řeči, konsekvence do oblasti diferenciální diagnostiky a diagnostické intervence a následně intervenčního přístupu s využitím mezioborových speciálněpedagogických edukačních a logopedických terapeutických vazeb.
|