Cílem předmětu je hlubší komplexní vhled do problematiky narušeného vývoje řeči ve všech jeho dimenzích, v soudobém i historickém kontextu. Obsahem budou jazykově podmíněné vývojové deficity konkrétně z pohledu narušeného vývoje řeči jakožto dominujícího narušení, specificky narušeného vývoj řeči - vývojové dysfázie (v relevanci se zahraničním pojetím SLI), poruchy centrálního zpracování auditivního signálu (v relevanci se zahraničním pojetím CAPD), sémanticko-lexikální a sémanticko-pragmatické poruchy, vývojové fonologické poruchy a další formy souvztažných narušení. Důraz bude kladen na aplikaci vědecko-výzkumných poznatků v této oblasti s využitím multioborových zdrojů a syntézy odborných poznatků tuzemských i zahraničních. Zvláštní pozornost bude věnována fatickým funkcím a jejich vztahu k cerebrální aktivitě, zvláště na úrovni hemisferální specializaci a koordinaci. Problematika bude zkoumána ve vztahu k terminologii, incidenci, etiologii, klasifikaci, symptomatologii, diagnostice, intervenci a terapii, prevenci a prognóze. Aplikovány budou poznatky z oblasti speciálněpedagogických, lékařských, psychologických a lingvistických disciplín. Komparováno bude vnímání pojetí narušeného vývoje řeči v přímých diferenciálně-diagnostických a intradisciplinárních souvislostech především v oblasti pervazivních vývojových poruch, mentálního postižení, sluchového postižení, narušení grafické formy řeči, poruch kalkulie, muzie a praxie, mutismu, získaných fatických poruch, ale také v kontextu vlivu kulturně-jazykového zázemí. Zkoumány budou projevy narušeného vývoje řeči v jednotlivých složkách komunikační schopnosti, sekundární symptomatologie, transformace symptomů, souvislosti s diagnostikou struktury intelektu - neuropsychologická podstata moderních náhledů na specificky narušený vývoj řeči, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky.
|