Cílem předmětu je hlubší vhled do problematiky neurogenně podmíněných forem narušené komunikační schopnosti zahrnujících především okruh získaných fatických organických poruch - afázií a narušení článkování řeči na organickém podkladě - dysartrií, které vznikají na bázi postižení centrální nervové soustavy. Komplexní náhled na problematiku bude zahrnovat aplikaci interdisciplinárních vědecko-výzkumných poznatků z oboru logopedie, psychologie, neuropsychologie, psycholingvistiky, neurologie, foniatrie a dalších souvisejících oborů. Obsahem budou jednotlivé aspekty terminologie, klasifikace, symptomatologie, incidence, diagnostiky, intervence, terapie a prognózy těchto poruch v kontextu historicky podložených i soudobých vědecko-výzkumných poznatků o získaných poruchách fatických funkcí (i ve vztahu k poruchám lexie, grafie, kalkulie, praxie a muzie) a organicky podmíněných formách narušení artikulace a odchylkám rofaciálníh systému poruchám polykání. Pozornost bude věnována transformaci symptomů z vývojového hlediska a v rámci všech forem verbální i neverbální komunikace, včetně vztahu k cerebrální aktivitě a hemisférové specializaci či lateralizaci fatických funkcí a artikulace. Zvlášť bude zohledněna problematika afázie u demencí, fatické poruchy podkorové a pravohemisférové deficity. Součástí předmětu diferenciálně-diagnostický a diagnosticko-terapeutický náhled na specifika afázií a dysartrií. Pozornost bude věnována rovněž aplikaci speciálně přístrojové diagnostické i terapeutické techniky, pomůcek a didaktických materiálů, využití psychoterapeutických přístupů, zkoumání efektivity skupinové i individuální logopedické terapie a mezioborové spolupráce.
|