Cílem předmětu je hlubší vhled do problematiky fylogeneze a ontogeneze lidské řeči v kontextu historických i soudobých poznatků integrujících psychologické, sociologické, lingvistické a další aspekty výzkumu v této oblasti s důrazem na přímou aplikaci publikovaných vědeckých poznatků do sféry speciálněpedagogické - logopedické. V okruhu fylogeneze řeči bude předmětem především historický vývoj náhledu na vznik orální komunikace, vývoj grafické a symbolické komunikace, základní teorie a hypotézy v oblatsi fylogenez řeči, chronologický pohled na fylogenezi řeči v souvislosti s antropologickým, sociologickým a logopedickým výzkumem, komparace poznatků o fylogenezi a jejich aplikace na ontogenezi řeči. Součástí předmětu je podrobný náhled na problematiku ontogeneze lidské řeči v kontextu psychomotorického vývoje a jeho odchylek a specifik u jedinců s různými formami zdravotního postižení či znevýhodnění, z kulturně či jazykově odlišného prostředí a dalších - aplikace poznatků z medicínských a psychologických disciplín, terminologie a klasifikace jednotlivých etap ontogeneze řeči - srovnání přístupů ke klasifikaci a vybraných dělení, základní etapy ontogeneze řeči (klasifikace dle jednotlivých jazykových rovin narušené komunikační schopnosti, chronologického vývoje) - komparace vybraných pojetí, náhled na preverbální období a ranou vokalizaci, období vlastního vývoje řeči a přechodové fáze, kritická období ontogeneze řeči. Fyziologický vývoj řeči v závislosti na psychomotorickém vývoji a možnosti jeho stimulace, profilující osobnosti a literatura.
|