|
Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Obsahem zkoušky je prokázat znalosti o vývoji lidské řeči z hlediska druhu i jedince s důrazem na aspekty logopedické.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je hlubší vhled do problematiky fylogeneze a ontogeneze lidské řeči v kontextu historických i soudobých poznatků integrujících psychologické, sociologické, lingvistické a další aspekty výzkumu v této oblasti s důrazem na přímou aplikaci publikovaných vědeckých poznatků do sféry speciálněpedagogické - logopedické. V okruhu fylogeneze řeči bude předmětem především historický vývoj náhledu na vznik orální komunikace, vývoj grafické a symbolické komunikace, základní teorie a hypotézy v oblatsi fylogenez řeči, chronologický pohled na fylogenezi řeči v souvislosti s antropologickým, sociologickým a logopedickým výzkumem, komparace poznatků o fylogenezi a jejich aplikace na ontogenezi řeči. Součástí předmětu je podrobný náhled na problematiku ontogeneze lidské řeči v kontextu psychomotorického vývoje a jeho odchylek a specifik u jedinců s různými formami zdravotního postižení či znevýhodnění, z kulturně či jazykově odlišného prostředí a dalších - aplikace poznatků z medicínských a psychologických disciplín, terminologie a klasifikace jednotlivých etap ontogeneze řeči - srovnání přístupů ke klasifikaci a vybraných dělení, základní etapy ontogeneze řeči (klasifikace dle jednotlivých jazykových rovin narušené komunikační schopnosti, chronologického vývoje) - komparace vybraných pojetí, náhled na preverbální období a ranou vokalizaci, období vlastního vývoje řeči a přechodové fáze, kritická období ontogeneze řeči. Fyziologický vývoj řeči v závislosti na psychomotorickém vývoji a možnosti jeho stimulace, profilující osobnosti a literatura.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím
|
|
Doporučená literatura
|
-
HAGEGE, C. (1998). Člověk a řeč: lingvistický příspěvek k humanitním vědám.. Praha: Karolinum.
-
KLENKOVÁ, J. (2006). Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada.
-
Lechta, V. (2003). Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
|