|
Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Cílem předmětu je hlubší vhled do problematiky diagnostiky narušené komunikační schopnosti s akcentem na holistické pojetí hodnocení úrovně všech složek lidské komunikace.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je hlubší vhled do problematiky diagnostiky narušené komunikační schopnosti s akcentem na holistické pojetí hodnocení úrovně všech složek lidské komunikace zahrnující rovinu orální, grafickou a znakovou, verbální i neverbální, včetně suprasegmentální roviny a tzv. koverbálního chování v průběhu komunikace u jedinců všech věkových kategorií a v kontextu všech resortů, ke kterým se diagnostika narušené komunikační schopnosti vztahuje, analýza interdisciplinární a transdisciplinární spolupráce s dalšími speciálněpedagogickými obory, pedagogy, lékařskými i nelékařskými specialisty, psychology, lingvisty a dalšími odborníky. Zvláštní pozornost bude věnována aplikace moderní přístrojové techniky, ICT technologií v diagnostice komunikační schopnosti a diagnostiku narušení orofaciální oblasti či oblasti polykání ve vztahu k logopedické diagnostice, opět v návaznosti na mezioborovou spolupráci. Součástí předmětu bude komparace významu a aplikační úrovně tuzemských i zahraničních diagnostických materiálů, testových baterií a dalších relevantních publikovaných zdrojů aplikovatelných do oblasti diagnostiky narušené komunikační schopnosti, jejích specifik a odchylek. Nezbytný bude podrobnější vhled do aktuálně se prosazujících a rozvíjejících trendů v diagnostice narušené komunikační schopnosti s důrazem na nutnost respektování celosvětového zvýšení migrace obyvatel a tudíž tlaku na aplikaci moderních přístupů k posuzování úrovně komunikační schopnosti s ohledem na kulturně-jazykové zázemí, problematiku bilingvismu či multilingvismu a další soudobé jevy.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu
|
|
Doporučená literatura
|
-
LECHTA, V. A KOL. (2003). Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
-
Lechta, V. (1990). Logopedické repetitórium: teoretické východiská súčanej logopédie, moderné prístupy k logopedickej starostlivosti o osoby s narušenou komunikačnou schopnosťou. Bratislava: SPN.
-
Peutelschmiedová, A.; Vitásková, K. (2005). Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého.
|